Bokföra inbetalning mervärdesskatt

1
Hejsan,
Jag undrar hur jag ska bokföra mervärdesskatt efter omprövningsbeslut av Skatteverket.

Efter en korrigering i momsperiod & efter att jag skickat in en ny momsrapport fick jag tillbaka att jag ska betala in 143kr då det fattades i momsinbetalningen.
Denna summa drogs automatiskt från mitt företagskonto den sista september. Min fråga är nu hur jag ska bokföra detta, vilka konton ska jag använda?

Tacksam hjälp.

/Julia
1009
206
Hej, Kan man anta att korrigeringen är bokförd? Så den ligger på ett konto i 26xx? I så fall ska inbetalningen bokas: 26xx debet 143 kr / 1930 (bank) kredit 143 kr.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
Hej Johan! Det finns en ny momsrapport skapad i bokföringen efter korrigering: 2611 (utgående moms) Debet 5328 kr 2641 (ingående moms) Kredit 2533 kr 2650 (momskonto) kredit 2795 kr Om det räcker så bokar jag nu enligt ditt tidigare svar? 2650 Debet 143kr 1930 kredit 143kr Tack för hjälpen! Hälsningar en nybörjare ?
1009
206
Hej, Ja. Men dubbelkolla att du på 2650 sedan har kvar samma summa i kredit som du är skyldig i moms (alltså det du omfört och ska/har rapporterat men inte dragits ännu). Om du har kvartalsmoms är det summan som ska redovisas för juli-sept.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.