bokföra skattekonto

3
hej

Det här är en enskild firma
jag har bokfört överföring en summa från företagskonto till skattekonto på ett följande sätt: 1930 k 2013 d (2012 finns ej) Stämmer det?

jag har hört att man ska bokföra skattekonto om det finns något annat än bara moms. Stämmer det här också? Och jag har moms och prel. skatt som betalades, samt inbetalning till skattekonto som finns registrerad. Ska jag nu inte bokföra skattekontot?
39
3
Då du har en enskild firma kan du bokföra betalningar till skatteverket som egna uttag på 2013. Prel.skatten skulle jag klassa som ett eget uttag. Om du vill kan du även skapa ett konto för att hålla koll på skattebetalningarna som ex. 2013 (namnge det Egna uttag skatter) eller använda dig 1630 Avräkning för skatter och avgifter.
Sweweb - Besök sweweb.nu - Jag hjälper dig med bokföring, deklarationer, redovisning m.m.
3
Tack för svaret Om jag använder kontot 2013 för att visa överföringen till skattekonto ska man då anta att i överföringen finns summa för momsbetalningar också? Eftersom jag har betalt för moms från summan också. Skulle det räcka att bokföra 2013 d 1930 k om det hade funnits summa för arbetsgivaravgifter och källskatt som ska betalas från skattekontot?
39
3
MOMS skulle jag lägga in på 2650 redovisningskonto för moms så att du håller koll på den och sedan kontera bort det när betalning har gjorts så just momsen lägger jag inte in i 2013. Prel.skatten är dock lättast att lägga in i 2013.
Sweweb - Besök sweweb.nu - Jag hjälper dig med bokföring, deklarationer, redovisning m.m.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.