Kan jag sälja företagets varor som privatperson innan start?

25
jag har köpt hem produkter till mitt företag men företaget kommer inte att kunna börja drivas fören om några veckor, kan jag fram till dess sälja några av dessa produkter som privatperson på t.ex. tradera eller till vänner? Jag hade köpt en del saker till julen men nu verkar det som att företaget inte kommer igång till december.
eller blir det fel senare när bolaget startas? t.ex. när man ska bokföra denna beställning och att det då fattas några varor?
1009
206
Hej, Är inte helt säker på förutsättningarna här. Du har alltså köpt in till företaget? Alltså faktura i företagets namn och betalat från företagets konto? Eller menar du med "kommer igång" att företaget inte är registrerat än? Och att du då köpt med dina privata pengar? I det första fallet skulle man kunna tänka sig ett eget utag och försäljning som privatperson. I det andra fallet tänker jag att visst, då är det ju redan dina privata varor.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
25
Jag köpte varor privat innan företaget registrerades, nu är företaget registrerat som enskild firma men det kommer dröja innan jag börjar sälja varor genom företaget. Jag har inte bokfört detta inköp. Kan jag då sälja en del av varorna privat?
1009
206
Hej, Ja, det kan du.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.