Hur ändrar jag från enskild firma till AB?

25
Jag har en enskild firma men vill ändra till aktiebolag . Min enskilda firma är registrerad i november 2020, har f-skatt men är inte momsregistrerad, inget namn registrerat hos Bolagsverket, och jag har inte gjort något i företaget än, jag har inte sålt något eller bokfört något, hur ändrar jag lättast till AB? Ska jag först avsluta enskild firma genom verksamt.se och sedan registrera AB? Måste jag då vänta tills enskild firma avslutats av skatteverket tills att jag kan registrera AB? Vill få det gjort så fort som möjligt.
1009
206
Hej, Normalt så ska man först starta AB för att sedan sälja över allt från firman och därefter avsluta firman. Har du inte något i firman som ska över så spelar det ingen roll. Du kan starta AB direkt. Däremot är det ju bra att avsluta firman innan årsskiftet för att slippa ev deklarera ett år till. Även bra att starta AB innan årsskiftet för att få ett utdelningsunderlag till. Så gör allt på en gång idag.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.