Verifikationer - hur bokföra obetalda fakturor med kontantmetoden vid årsskiftet?

0
Hej,

Jag bokför med kontantmetoden men hur blir det vid årsslutet när det finns obetalda fakturor? Ska jag bokföra det som en skuld? När betalning sker året därpå, kan jag använda samma faktura som verifikation? Nu står ju det annat ver.nummer på fakturan. Behöver jag annan verifikation?
1073
139
Hej, Vid årsslutet ska du se till att alla obetalda fakturor är bokförda som leverantörsskuld. Du bokför på nästan samma sätt som du annars normalt sett gör med leverantörsfakturor, skillnaden är att istället för bankkonto eller liknande på kredit-sidan använder du konto för leverantörsskuld. När fakturan sen betalas under nästkommande år bokför du det med leverantörsskuld på debet-sidan och bankkonto eller liknande på kredit-sidan.
1472
246
...och ser till att man inte gör det klassiska misstaget att glömma dom nästa år, och dra momsen en gång till..

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.