Använda aktiekapital till utbildning

1
Hej!

Jag tänkte starta upp ett bolag där jag ska arbeta som Coach. Först tänkte jag gå kursen och sen starta bolaget men när jag tänker efter är det inte smartare att starta bolaget först och sedan gå kursen för att slippa betala momsen?

Tex. Startar bolag för 25.000kr går en kurs för 10.000kr (så länge över hälften av kapitalet finns kvar har jag förstått att det är ok om man bara tänker på kapitalet).

Tror ni att det skulle vara möjligt? Tillgången blir ju att jag har kompetens att utföra jobbet inom mitt företag.
1009
206
Hej, Om du ska starta AB är det som du skriver en fördel att först starta bolaget. Du slipper både momsen samt att du har ett underskott att kvitta kommande vinster med = lägre skattekostnad. Dock se upp för att förbruka kapitalet som du också nämner. Om du istället ska starta enskild firma så är inte utbildningar för att inhämta kunskap på nya områden avdragsgilla. Då blir det en privat kostnad som skattas på samma sätt som att du gick den som privatperson.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1
Tack så mycket för info!
5
Jag förstår inte riktigt varför jag behöver kapital om jag har mina egna pengar? Jag föredrar att studera hemma, eftersom det är bekvämt och sparar mycket tid. Jag insåg detta efter att jag lärt mig ett främmande språk med hjälp av denna webbplats [url=https://preply.com/]preply[/url] . Jag ångrade det inte alls. Jag rekommenderar alla att prova det.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.