Göra resultat outdelningsbart

8
Hej,

Enligt avtal med bolag som jag är delägare i och jobbar för så ska jag få 97% av fakturerat belopp in till min resultatenhet. Så långt inga konstigheter. Dock, om jag inte vill betala ut det i lön direkt, kan jag bokföra det så att resultatet inte hamnar i fritt eget kapital och därmed utdelningsbart till alla aktieägare. Dvs, vid bokslut, kan jag reservera det till resultatenheten på något sätt?
1009
206
Hej, Om det är större summor som det handlar om, har du funderat på att då ha ett eget bolag som fakturerar det bolag du nu är delägare i? Och tar över ägandet. Då har du bra möjlighet att själv styra löneuttag, utdelning eller om du vill behålla kapital i bolaget. Är det så att du vill spara pengarna i det gamla bolaget för att det behöver pengar så kan man ha ett skuldkonto till ditt egna bolag i så fall. Om du å andra sidan inte vill ha ytterligare ett bolag så får man vara aktsam mot att boka upp en skuld till dig som ägare. Normalt så ska man skatta lönen direkt när den är möjlig att lyfta (dvs när man bokar upp en skuld). Så man behöver hitta en väg runt det. Där du har en fordran på bolaget men den kan inte vara tillgänglig att lyfta förän ni vill skatta av den. Jag har ingen bra lösning i åtanke just nu. Får fundera på det. Kanske någon annan kan hjälpa.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.