Hur bokföra jag köp från Etsy?

25
Jag ska bokföra ett köp jag gjorde innan företagsstart; jag köpte en digital bild på Etsy till mitt företag, och det räknas som tjänst om jag förstått det rätt, men hur bokför jag detta? Det finns inga detaljer om huruvida jag betalat moms eller inte.
Etsy ger ingen "riktig" faktura vid köp, det enda som finns är ett "receipet" under "mina sidor" men den enda info som finns där är denna:

Subtotal 100 sek
Order Total 100 sek
VAT included (where applicable)
*Additional duties and taxes may apply.


Så hur ska jag veta om VAT är inkluderat? Ska jag utgå ifrån att det inte är det eftersom subtotal och total är samma?! Jag direktbetalade 100 kr med privat bankkort. Ska jag då bokföra dessa 100 sek med 25% moms eller inte?

Ska jag registrera köpet inom eller utanför EU? Personen som jag har köpt av bor i Kanada, men Etsy's adress är Irland och det är ju med i EU.

Tack för hjälp 🙂
5
1
Hej, Det finns bra information om detta på skatteverket [url]https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/kopavarorochtjanster/inkopfranlanderutanforeu.4.18e1b10334ebe8bc80001159.html[/url]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.