Felaktigt bokfört aktiekapital

0
Hej!

Jag har haft ett AB vilande under flera år. Jag har där haft 50 000 kr i aktiekapital. I våras bestämde jag mig för att köra eget och tog ett uppdrag. Jag inledde med att sätta in 30 000 som startkapital för ev utgifter på ett bankkonto som öppnades för företaget samtidigt som jag tog uppdraget. De 30 000 kronorna bokfördes som aktiekapital.

Problemet(?) är att jag vill ha 50 000 kronor bokförda som aktiekapital. Hur gör jag det?
Kan jag bara sätta in 20 000 kronor ? I så fall, hur bör jag bokföra denna insättning för att allt ska gå rätt till?

Något annat sätt?
1009
85
Hej, Alltså du ska ha haft 50 000 kr i aktiekapital från den dagen du startade bolaget. Du skulle alltså haft detta bokfört hela tiden. Om du inte gått igenom processen att minska aktiekapitalet. Normalt är första bokförda posten just aktiekapital. Debet bank / kredit aktiekapital. Om du nu efter en stunds vila sätter in 30 000 kr i bolaget så är det inte aktiekapital. Det torde vara ett lån från dig som ägare till bolaget. Bokförs tex debet bank / kredit 2893 skuld ägare (ev 2393 om långfristigt). Så du får väl börja med att rätta den tidigare felaktiga bokningen. Om du tömde bolaget helt så skulle det varit lön/utdelning eller om du hade en fordran som du kunde ta ut. Men du skulle fortfarande ha 50 000 kr i aktiekapital. Man kan ju ha noll i både tillgångar och skulder, men då har du 50 000 i aktiekapital och - 50 000 i fritt eget kapital (balanserat resultat eller årets resultat). Så kolla bokföringen där på slutet. När du nu sätter in pengar är det ett lån till bolaget eller eventuellt ett aktieägartillskott (det senare bokas på fritt eget kapital). Det spelar alltså ingen roll om du sätter in 20 000 kr till eller inte - det går inte mot det kontot.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.