inbetalningar till skattekontot

23
Hej alla! verkar vara ett skysst forum!



min första lilla fråga!



När man gör inbetalningar till sitt skattekonto, så tar jag i alla fall idag pengar från mitt bankkonto som är "vinst" då sjunker ju min likviditet (= mindre pengar på kontot) men ska detta på något sätt påverka mitt resultat? ska alltså det inbetalade till skattekontot oxå in på (-) minus sidan av bokföringen?



mvh

/ j
ww.kemikal.org - mitt företag
www.minfirma.nu - bokföring/fakturering för miniföretag
www.openstore.nu - Driv din egen webbshop
www.wiremoves.com - Mitt band!
507
1
[quote="kemikal"]Hej alla! verkar vara ett skysst forum! [br] [br]min första lilla fråga! [br] [br]När man gör inbetalningar till sitt skattekonto, så tar jag i alla fall idag pengar från mitt bankkonto som är "vinst" då sjunker ju min likviditet (= mindre pengar på kontot) men ska detta på något sätt påverka mitt resultat? ska alltså det inbetalade till skattekontot oxå in på (-) minus sidan av bokföringen? [br] [br]mvh [br]/ j[/quote] [br] [br]Nu är jag ingen expert. Finns flera bokföringsexperter här på forumet som säkert kan ge dig ett bättre svar. [br]Men det som du betalar in till skattekontot är ju arbetsgivaravgifter o div skatter o det påverkar ju dina kostnader. Exempelvis arbetgivaravgifter är ju en personalkostnad. Däremot när det gäller moms så är det ju skatt du fått från dina kunder. Momsen är ju ingen betalning för själva produkten egentligen. Blev lite rörigt lkände jag, men hoppas du hängde me lite. [br] [br]Andra fyll gärna på svaret! [br] [br]PS. Välkommen till forumet! Vi är till för att svara på alla frågor du kan ha!
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
41
Hej, [br] [br]Är det en enskild firma du har? [br] [br]Hälsningar [br] [br]Åsa
23
Hej Åsa! [br]Ja en enskild firma!
ww.kemikal.org - mitt företag
www.minfirma.nu - bokföring/fakturering för miniföretag
www.openstore.nu - Driv din egen webbshop
www.wiremoves.com - Mitt band!
41
Hej, [br] [br]jag har skrivit ett svar i detta ämne tidigare. Kopierar en del av mitt tidigare svar... [br] [br]I F-skattdebiteringen ingår en rad poster – en del av dessa är företagets skatter och en del är dina privata (det är det som är så speciellt för enskilda firmor). I debiteringen ingår moms, egenavgifter och preliminärskatt. [br] [br]Många enskilda näringsidkare tycker F-skatten är ett svårt kapitel. Din F-skatt påverkar inte företagets resultat - däremot kan den påverka företagets likviditet om du betalar F-skatten från företagets konto. [br] [br]Det råder delade meningar om hur enskilda näringsidkare ska bokföra sina F-skattdebiteringar, nedan finner du två sätt att bokföra skatten: [br] [br]1) Kreditera 1920 "postgiro" och debitera 2012 ”företagarens egna skatter”. Den moms som du för om i samband med bokslut kommer då att möta dina F-skattinbetalningar på konto 2012. [br] [br]2) Kreditera 1920 "postgiro" och debitera 2013 ”egna uttag”. Den moms du för om mot 2012 i slutet av året kommer då inte att möta dina F-skattinbetalningar, men nettoeffekten blir ändå den samma eftersom alla underkonton till det egna kapitalet (2011-2019) nollas och förs om till 2010 i samband med bokslut. [br] [br]Kort och gott kan sägas att konto 2012 och 2013 har samma egenskaper; dvs. bokför du dem i debet har företagets skuld till dig minskat - bokför du dem däremot i kredit ökar företagets skuld till dig. Måhända kan det vara en god idé att bokföra sina debiteringar på 2012 för att kunna särskilja de uttag som gått till F-skatten från övriga kontantuttag. [br] [br]Hoppas mitt svar var till någon hjälp! [br]Åsa

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.