Att avsluta enskild verksamhet - vad gäller?

2
Hej,

Jag tänkte kolla vad som gäller om man mot förmodan skulle vilja avsluta en enskild verksamhet. Funderar på att bli enskild näringsidkare - men vad gäller om man inte längre vill driva det?

Tack på förhand,

Magnus
101
Hej Magnus![br][br]Om du inte längre vill ha din enskilda firma fyller du i en blankett om avregistrering. (Tror till och med att den följer med när du får alla papper om att du registrerat din firma, annars finns den hos skatteverket).[br][br]Därefter har du inte längre någon verksamhet, och när du gör deklarationen som vanligt året därpå, blir det slutdeklarationen för din firma. [br][br]Hoppas detta var till hjälp  ;-)[br][br]Lycka till!!![br][br]//Marta
2
Tack Marta för det utförliga svaret! Uppskattas verkligen.
1324
2
Man avregistrrar enkelt genom att fylla i av-anmälan på baksidan av f-skatte beviset.[br]i.o.m man skickat in denna avregistrering så upphör rätten till att fakturera kund. [br]Det kan dock vara bar att behålla moms registreringen några månader. För det händer ju att någon räkning dimper ner (ex telefonräkningen) och man har kanske någon kundfaktura som blir betald. Detta är alltså ok att hantera efter avanmälan skett så länge det gäller saker som utfördes innan avregistrering.  [br][br]Sedan är det viktigt att man för året efter lämnar in en ny prel självdeklaration. Annars får man ett besked att betala SA skatt på samma summa som föregående års f-skatt. (hål i huvudet men så är det)[br][br]Om du har inventarier kvar där du på något sätt avyttra dom . Försälja , skrota eller lösa ut privat innan företaget avslutas. [br][br]Sedan skall man skicka en avregistrering till bolagsverket om man registrerat sig där tidigare. [br][br]Hans
134
[quote author=hfohrman link=topic=2674.msg11060#msg11060 date=1187018176][br]Sedan är det viktigt att man för året efter lämnar in en ny prel självdeklaration. Annars får man ett besked att betala SA skatt på samma summa som föregående års f-skatt. (hål i huvudet men så är det)[br][/quote][br][br]Det var det lustigaste jag hört. Men det stämmer säkert alltså, var inte så jag menade. Lät bara otroligt konstigt. Som att man skall gissa hur mycket man kommer att tjäna, det känns mycket svårare "privat" än som näringsidkare. Speciellt om man är i ett skede där man lägger ner sin verksamhet för att hitta nytt jobb och eventuellt stämplar/går arbetslös ett par månader.
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
2360
37
Förlust får dras av med 70% året efter.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1324
2
[quote author=peffen link=topic=2674.msg11062#msg11062 date=1187020613][br][br]Det var det lustigaste jag hört. Men det stämmer säkert alltså, var inte så jag menade. Lät bara otroligt konstigt. Som att man skall gissa hur mycket man kommer att tjäna, det känns mycket svårare "privat" än som näringsidkare. Speciellt om man är i ett skede där man lägger ner sin verksamhet för att hitta nytt jobb och eventuellt stämplar/går arbetslös ett par månader.[br][/quote][br][br]Man skall alltså lämna in en deklaration med inkomst NOLL KR. eftersom företaget är nerlagt. Men genom att avregistrera företaget hos skattmyndigheten häver altså inte f-skatten utan även detta skall nollas. [br][br]Och ja det är så. Ni får gärna se min SA skattebeslut som dök upp runt 20 januari året efter jag lagt ner. [br]Var bara att snabbt som attan åka till skattmyndigheten och lämna in ett ny prel deklaration med NOLL KR. Och hade dom inte hunnit ta ett beslut före 12 februari så skulle jag varit tvungen att betala. Men beslutet fick jag den 5.  Och jag nämnde inget om privat inkomst på den lappen. [br][br]Kanske skall tillägga att jag i december lämnade in en jämkning på a-skatten för året och fick ett beslut därifrån.  Men fortfarande togs inte SA skatten bort. [br][br]Sverige är underbart. [br][br]Hans
2360
37
Jag har ibland försökt förklara att Sverige är fanastikt för företagare, därför har vi skaffat SIA"ARENANDER" ett lettiskt AB som verkligen är enastående och i det här fallet menar jag i positiv riktning. Numera får jag nästan abstinensbesvär om jag inte har ett SVENSKT överklagande att ta itu med. Men jag har en svag förhoppninga att men byter ut personal på skm eller skolar om dem snarast.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.