Skillnaden mellan Kostnad Sålda Varor (KSV) och Utgift för..

2
hej, jag behöver hjälp med en grej.. vad är det för skillnad på



KSV och Utgift för sålda varor. skulle jätte gärna vilja ha nogranna svar
andersb
Nu är jag ingen expert men i din bok står det säkert skillnaden mellan en kostnad och en utgift. En kostnad innebär ju inte att man betalar något. Däremot har du ju en utgift när du har betalat något. [br]Vet inte om detta har något med dina begrepp att göra, men jag hoppas det kan hjälpa dig något.
232
KSV innefattar den faktiska kostnad du har för att producera varan (i normal produktion) i form av personal, maskintid, material mm. [br] [br]Om vi pratar utgifter för den sålda varan så innefattar detta kostnader/utgifter som är extraordinära.
M-Daniel Johansson
232
extraordinär = kostnader som tillkommer under produktion och som ej ingår i kalkylen..
M-Daniel Johansson
30
andersb: njä, det är utbetalningen du pratar om. Utgiften uppstår då du anskaffar varan.
ww.ekonomikonsulter.se - Lär dig starta eget företag! Starta-eget-skola, ekonomiskola och bokhandel. Hitta ekonomikonsulter med avancerad sökfunktion.
4
Här var det visst begrepps-soppa. Som jag minns det från Företagsekonomi-kursen är [br] [br] Utgift = skuld som uppstår då man köper något, t.ex. kan du ha en utgift för inköp av varor (4010) som du lägger på lager (balanskonto). [br] [br] Kostnad = periodiserad utgift, d.v.s. en belastning på resultatet som uppkommer i takt med att du förbrukar varor eller resurser. T.ex. då du säljer en vara förbrukar du delar av ditt lager, och således uppstår då en kostnad. I KSV kan ingå mer än lagerförbrukningen. [br] [br]KSV är användbart i lönsamhetsanalyser. Utgift-för-sålda-varor är i första hand intressant i analyser av kassaflöde.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.