Skatt på hyreshus. Fel forum, men rätt kompetens.

12
Hej, jag vet att det troligen är fel forum att vända sig emot. Men jag hoppas att någon antingen haft samma sits eller har svar på min fråga.

Situationen är följande, jag har precis startat mitt bolag och har för avsikt att sälja en hyresfastighet jag äger för att finansiera bolaget.
Fastigheten ägs av mig privat, ej genom bolag och drivs då som en enskild näringsverksamhet. Hyresintäkterna - kostnaderna har jag idag tagit ut som inkomst av enskild näringsverksamhet och beskattats med egen avgifter och kommunal skatt.

Min fråga är nu: När jag nu säljer huset, uppstår en reavinst om 300 000.
skall denna reavinst också beskattas som inkomst av enskild näringsverksamhet och likställas med dess avecklande och därmed då beskattas med sociala avgifter och kommunal skatt.

eller skall den reavinsten anses som inkomst av kapital och beskattas med 30% i likhet med aktier och annan reavinst?

Enligt mig menar jag att alternativet för min placering var ju att investera pengarna i annat som gav mig en avkastning på mitt kapital och därmed beskattas enligt inkomst av kapital.

Men enligt skatteverket när jag ringde dem så skall det då beskattas som tidigare med egenavgifter och kommunal inkomstskatt. Det blir ju en horribel skattesumma.

Om så är fallet, finns det några bra avdrag bortsett från anskaffningsvärdet man kan ta hänsyn till i ett sånt här fall?

Samt den sista frågan, vet ni vilken blankett det skall redovisas på i deklarationen?

Arbetet som läggs ner är inte några enorma timmar per år, hörde något om att man kan ha det som passiv näringsverksamhet och slippa egenavgifterna och bara betala omkring 24% i inkomstskatt? någon som vet om det stämmer?

Tacksam för svar
P.Silvin
--------------------
Affärsutveckling för entreprenöriella processer
[email protected]
720
Reavinsten beskattas som reavinst, men med 90% av vinsten som underlag istället för 2/3 som för en privatfastighet. En enskild firma är ingen juridisk person och kan därför inte äga fastigheten och därför heller aldrig beskattas för ngon reavinst när den säljs.[br][br]Vad som däremot händer är att du mste återlägga vissa av de avdrag du tidigare haft i din näringsverksamhet och beskatta som intäkt.[br][br]Du har ju under tiden du haft fastigheten fått avdrag för avskrivningar både vad gäller det ursprungliga anskaffningsvärdet och på ev ny/om/tillbyggnader och på underhållet av fastigheten. Detta är ju också sådant som du fr avdrag för vid reavinstberäkningen och eftersom du naturligtvis inte kan få göra avdrag för samma sak två gånger så återlägger du nu de avdrag du haft i firman. Detta gör att du får en intäkt i företaget som du betalar egenavgifter och vanlig skatt på och istället "flyttas" avdragen till kapital som minskar din reavinst som ger 30% i kapitalskatt.[br][br] 

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.