F-Skattesedel/Momsregistrering och VAT-nummer?

16
Hej!
Fick precis mitt beslut av Skatteverket där jag blivit tilldelad F-Skattesedel men ej registrerad för moms (eftersom mitt företag är i startgroparna). Nu blev jag genast förvirrad. 😃 Jag kommer i huvudsak att genomföra konsulttjänster så detta skall inte vara något problem. Men jag har även kontakt med ett antal utländska företag som jag kommer behöva göra inköp av. Dessa kräver s.k VAT-nummer. Som jag har förstått saker och ting är detta helt enkelt ett momsregistreringsnummer, som jag då inte har. Eller är det samma som F-Skattesedelsnumret?

Tack på förhand!
mvh Kurt
16
Jahaja.[br]Nu pratat med en handläggare på Skatteverket som tyckte det jag beskrev lät mycket märkligt. Han tyckte det var en självklarhet att jag skulle bli momsreg eftersom min verksamhet är momspliktig. Tyvärr kunde han inte se vem som var min officiella handläggare i ärendet och eftersom jag inte minns hennes namn så måste jag vänta tills beslutet kommer på posten och sedan ringa upp och börja diskutera. Usch. Ytterligare 2 veckor till väntetid. Har redan väntat 3 veckor för att få köra igång.  :(
206
[br]Då tycker jag att du skall fylla i en till ansökan där du kryssar i att du skall vara momsregistrerad (så slipper du vänta i 2 veckor) för din handläggare kommer i vilket fall som helst vilja ha det på papper, så går du in på ditt skattekontor med ansökan och tar disskussionen med dem direkt där, imorgon  ;) på ditt lokala skattekontor bör dem kunna se vem som handlagt ärendet.[br][br]Sedan kör du igång helt enkelt, man får börja arbeta i sin verksamhet när man lämnat in ansökningen även om man inte fått f-skattsedeln eller momsregistreringen än.[br][br]Lycka till  :)
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
16
Tack![br]Misstänkte det, så fyllde i en ny ansökan om momsreg och lämnade in via foretagsregistrering.se tidigare idag. Har svårt att få tiden att räcka till ett besök nu kommande veckan (men de kanske har öppet även på helg?). Tyckte det var mycket märkligt att de inte kunde se vem som var min handläggare. Har kontaktat de tidigare för att höra vad som hade hänt med min ansökan då jag tyckte det tog lite lång tid, men fick då samma svar (från personal på mitt lokala skattekontor) och att de bara kunde se att jag skulle få följdfrågor/mitt beslut inom några dagar. [br][br]Och jo, kan köra igång om man bortser från det faktum att jag måste göra inköp för att starta upp och då vill leverantörerna ha ett momsregnummer. Nåja, är ju egentligen ingen brådska här i livet men känns bara lite tröttsamt med lite meningslösa motgångar som tar onödigt mycket tid.
2360
37
Momsnr är ditt personnr+01 i Stockholm.  Att man krånglar en v är en klar förbättrng mot för några år sedan då jag höll på närmare ½ år för att få rätt från början. Då fastnade det hela i ett moment 22 där man från skv uppmanade mig att bryta mot lagen för att få det hela klart. Så skedde naturligtvis inte men deras konstruktion har jag fortfarande kvar, både som kuriosa och bevis på dumhet.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
16
Ja, fast utan momsreg har man heller inget momsnummer. :)[br]Nu har jag dock pratat med kvinnan från Skatteverket och allt verkar ordna sig. Hon skulle registrera mig under dagen om jag förstod det rätt så förhoppningsvis kan man se mitt nummer i databasen imorgon. :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.