Inkorrekt balansrapport?

9
Hej!

Jag driver en enskild firma som ska omvandlas till aktiebolag, än så länge drivs de parallellt innan hela flytten är ordnad. I firman bokför jag enligt bokslutsmetoden (bokföring sker vid betalning).

Nyligen ville jag göra en större investering och min kontakt på banken sa att de säkerligen kunde bevilja lånet, och bad mig skicka in preliminär balans- och resultaträkning. Bad min redovisningskonsult upprätta detta per 20070830 i enskilda firman, vilket jag högst överskådligt bluddrade igenom, åtminstone vad gäller balansrapporten. Skickade in detta till banken som efter ett par dagar hörde av sig och sa att jag inte kan få lånet, och drog samtidigt tillbaka det förra lånelöftet på 300 000 kr! Som orsak angavs luddigt att "detta går för snabbt".

Kikade lite närmare på min balansrapport jag skickade in, och blev smått chockad. För det första, hur kommer det sig att balansräkningen inte är balanserad? Kan det någonsin bli så?

Sedan undrar jag över följande

-1210 Kundfordringar 15 786 kr. Dels har jag inga bokföringsbara kundfordringar (arbetar efter avräkning), och dels så ligger kundutbetalningarna på ca 100 000 kr och aldrig runt 15 000 kr. Hur har man gjort här?

-1480 Fordran moms, ca 65 000 kr. Jag har inga sådana momsfordringar...?

-2911, 2916. Egna uttag och insättningar. Hur kan en insättning vara negativ? Hur bokförs detta i en enskild firma överhuvudtaget, där EK-konton inte kan förekomma? Märkte att även min förra redovisningsbyrå bokförde liknande, men vilka underlag används till detta?

-2480 Bilskuld AYS682, som tas upp till ett högre belopp än det bokförda värdet. Hur? Den reella skulden ligger på ca 110 000 kr medan anskaffningsvärdet var 225 000 varav 150 000 belånat. Hur har man räknat när ett, för mig, helt främmande belopp tas upp i skuldkontot?

Bifogar balansräkningen, tacksam för övriga synpunkter också.
720
Några specifika svar är omöjligt att lämna bara utifrån en balansräkning. Man kan omöjligt se hur de olika beloppen uppstår eller varifrån de kommer. Men rent allmänt gäller:[br][br]Du har en obalans i balansräkningen sålänge inte årets resultat är uppbokat, vilket man inte gör förrän året är slut. Om du summerar skulder och eget kapital med beloppet för beräknat resultat så ska summan av det däremot balansera med summa tillgångar.[br][br]Eftersom du är ett transportbolag så kan man väl kanske gissa att momsfordran kommer från köpet av bilen + någon annan månad när du har haft mer ingående än utgående moms. Eftersom det finns ett avräkningskonto mellan AB och den enskilda firman så är det kanske så att AB:et fakturerar över intäkterna från den enskilda firman och får en ingående moms som tillsammans med andra kostnader gör att den ingående momsen blir mer än den utgående.[br][br]Hur menar du att du arbetar efter avräkning? Skickar bara kunderna pengar till dig utan att du skriver någon faktura? Var den kommer ifrån måste man se huvuboken för att avgöra, just nu är det bara ett belopp som uppstått under året, om det är en faktura eller ett restsaldo från någon går inte att se.[br][br]Det är bolagets balansräkning du ser, så självklart är en egen insättning en skuldpost (med minustecken alltså). När du sätter in pengar så har du en fordran på bolaget men det innebär att bolaget som är den vars balansräkning du ser har en skuld till dig. Jag förstår inte vad du menar med att EK kontona inte kan finnas i en enskild firma, det är väl rätt självklart att de finns. Underlagen för att bokföra egna uttag och insättningar är ju helt enkelt när något betalas för firmans räkning med dina privata pengar eller när du gör ett uttag ur bolaget eller betalar något privat med bolagets pengar.[br][br]När det gäller bilskulden är det samma sak här som med kundfrodringen, uatn attse huvudboken för kontot är det helt omöjligt att svara på varifrån beloppet kommer.[br][br][br][br]
9
Hej! Tack för svaret[br][br]Det är möjligt att momsfordran på tillgångssidan räknas från månader när den ingående momsen vägt över, vilket varit fallet för mig två månader för ett halvår sen. Varför detta tas upp som tillgångar har jag som lekman svårt att förstå. [br][br]Det stämmer att kunderna bara skickar pengarna utan att en faktura utställts. Ungefär samma dag som de landar på kontot, får jag även en specifikation på beloppet. Det finns således ingen innestående kundfordran nånstans, och jag har inte den blekaste aning om varifrån dessa ca 15 000 kommer. [br][br]Vad gäller egna uttag och insättningar så finner jag det märkligt att dessa summeras och blir en skuld, men jag är som sagt inte bevandrad i området.[br][br]Ang EK-konton i enskild firma så har jag fått det förklarat att eget kapital inte bokförs i firma såsom i bolag. Då bolaget är en "annan person" (juridisk person) med eget bankkonto så bokförs EK-transaktioner, medan firmas resultat endast räknas på intäkter minus kostnader. Jag kan således, till skillnad mot bolaget, i den enskilda firman inte sänka resultatet genom återbetalning av eget kapital - om jag förstått det hela rätt. I bolaget kan jag även erhålla ränta på insatt eget kapital då det betraktas som ett lån. I firman däremot finns ingen klar gräns mellan företagets och privata pengar. Jag kan ha samma bankkonto för företaget och det privata, och kan rimligen därför inte bokföra EK-insättning med "kassa" som motkonto då det hade varit överflödigt. Rätta mig gärna om jag har fel. [br][br]Vad gäller bilskulden så får man nog kika i huvudboken. Tänkte ifall det finns nån allmän regel som kan förklara hur beloppet uppstått, då anskaffningsvärdet var 225 000 kr varav 150 000 lånat och 110 000 i återstående skuld. Hur jag än vrider och vänder på det förstår jag inte hur skulden bokförs till 237 000 kr?
2066
2
Känns som att du nog borde kontakta din redovisningskonsult. Om du inte vet vad han/hon gör är det nog läge att ha ett möte där ni går igenom dina funderingar så att ni båda vet vad som händer och hur ni tänker.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
589
1
Jag håller med Jonathan. Sätt dig med din redovisningskonsult och få det här förklarat. [br][br]Men visst kan (och det är det absolut vanligaste) en enskild firma ha summor på eget kapital-konton. Att det står skuld där innebär att det du satt in i firman är firman skyldig dig (lite förenklat).[br][br]Du bör nog få det där med eget kapital förklarat också, nu när du ska starta AB. Den informationen är jag ganska säker på att du kan få av din redovisningskonsult eller av din revisor.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.