Bokföra en Kontorsstol

13
Hej,

Med risk att verka dum;
Att bokföra en kontorsstol, blir konto "kontorsmaterial" bra?  🙂
15
Förbrukningsinventarie passar nog mycket bättre där.
589
1
Ja, kontorsmaterial blir bättre. Om nu inte stolen är dyrare än 5 000 kr (om du har enskild firma, 10 000 kr om du har aktiebolag), då är det istället en inventarie.
15
Va? Jorgen, menar du allvar? Svärmor som jobbar på en bokföringsbyrå rådfrågade jag precis och det var helt klart förbrukningsinventarie, inte kontorsmaterial.
1069
139
Nu är det inte hela världen vilket konto man bokför på, huvudsaken är att det hamnar inom rätt konto-huvudgrupp. Men rent spontant tycker jag att förbrukningsinventarie låter bättre.[br][br]När det gäller gränsen för ifall man kan kostnadsföra en inventarie direkt eller inte, så är det för enskilda firmor numer 5.000 ifall man gör förenklat årsbokslut och 10.000 ifall man gör ett "riktigt" årsbokslut.
589
1
:-[[br][br]Skrev kontorsmaterial, menade förbrukningsinventarie.  8) :P

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.