Kontering av sociala avgifter(gäller sem.lön) räknat med två olika procentsats

11
Hjälp mig snälla ni!
Hur konterar jag sociala avgifter vid utbetalning av semesterlön med tanke på att det gäller ny procentsats för år 2008 och med tanke på att jag har redan konterat sociala avgifter på semesterlönen med föra årets procentsats. Jag konterar dessa månadsvis eftersom det gäller ett AB och nu ska jag göra en utbetalning.

Jag själv tänkte kontera så som det står nedan. Rätt eller fel?

Konto    Debet                            Konto    Debet
7510    2837,- (Ny %sats)            7519      3722,- (Föra årets %sats)
2941    3722,-                            2731      2837,-             
589
1
Ser OK ut. Men saldot på konto 2941 kommer du ändå att behöva justera i slutet av året, då du räknar ut vad semesterlöneskulden är och därmed även de upplupna sociala avgifterna på den.[br][br]Men som du gör nu bör du få med dig den förändringen direkt och det gör att resultatet blir mer korrekt för den månad när nu semesterlönen betalas ut.
11
Trodde inte att någon förstod vad jag menade. Tack Jorgen,  du har sparat 2 ooo kr åt mig. Tro mig att jag inte överdriver, så mycket skulle kosta den här frågan hos min revisor.[br]Vill du spara mer pengar åt mig? Hur får  jag  då med mig den förändringen direkt? Om det där finns inte i min guldbok "Redovisa rätt".[br][br]Hälsning/Kemberley
589
1
Att det skulle kosta 2 000 kr för det där lilla hos revisorn, nja, det låter lite mycket. Men visst, en slant hade du ju fått betala.[br][br]NU förstod jag inte riktigt, däremot.  ;D[br][br]Du får ju med dig förändringen när du gör så där. Men skulden avseende semesterlöner och sociala avgifter på dessa måste ändå stämmas av och då kanske ändras något (vilket sker mot kostnadskonton) i slutet av året.
11
Du Jorgen, du har hört talas om Öhrlings och min revisor är en av deras. Tror du mig nu?[br][br]Tack igen för ditt svar. Förstår inte nu helt direkt men jag ska jobba på det för att förstå.[br]Helst skulle se ett exempel.
589
1
Klart jag känner till Örhlings PWC. Men 2 000 kr är mellan 1-2 timmars arbete och så lång tid tog det ju inte att svara på den där frågan.  :P
11
Men du vet Jorgen att det inte går att ställa en fråga till någon man känner och sticka. Kanske om man låtsas att man har bråttom.  När man pratat med någon man känner dyker upp sådana allmänna frågor och min revisor debiterar all nerlagd tid. Spelar ingen roll om vi pratar om väder,  hälsa, semester mm. Och min revisor  är alltid nyfiken hur det går till med företaget, vilket är OK men det gör att tiden förvandlas i en timme.[br]Så jag påstår fortfarande att du har sparat 2 000 kr åt mig och det är mycket för mitt lilla företag.[br][br]Hälsningar/Kimberley [br]
589
1
Ja, det är klart, när du för fram det så förstår jag dig.[br][br]Mina kunder tar ofta sånt här via mail eller telefon, då blir det kortare tid. Kanske ett tips till dig också för att hålla ner kostnaden lite?[br][br]Men visst är det bra att han/hon är nyfiken på hur det går.
2066
2
Bara en reflektion, men om min revisor skulle börja prata om väder och vind på tid debiterad med 2000:-/h hade jag utan problem sagt till! Typ, "Ok, tack för svaret, vi kan gärna fortsätta prata, men då går vi ner på cafeét och stämplar ut från respektive jobb först."
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
589
1
Och det tror jag att revisorn antingen:[br]A. hade gått med på. Eller[br]B. tagit som en "fin" vink om att det var dags att avsluta det lilla mötet.[br] ;D
2066
2
Absolut, det hyser jag ingen tvekan om, det var ingen större kritik mot revisorn i sig, vill kunderna betala så visst. Mer ett tips till Sajmon.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
206
[br]Tänk på att revisorn kanske debiterar varje påbörjad timme som hel timme. En fem-minutersfråga kostar då fortfarande 1 timmes debitering, då kanske man skall stanna och passa på och utnyttja hela timmen  ;)
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se
11
Det känns fint med alla era kommentarer. Delvis får man tips, delvis känner man sig inte ensam. [br]Finns det någon av er som bor/jobbar i Helsingborg? Kanske någon som råkar ha en redovisningsbyrå med ett rimligt timpris?  Ser också som en lösning att anlita en som hjälper mig (under året) med mina små frågor. [br][br]Hälsningar/K[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.