AB och avgångsvederlag hur gör jag ?

6
Hej ! Jag komer att få mitt avgångsvederlag utbetalt varje månad i ett år (2008-02-10-2009-02-09) för att jag säger upp mig själv. (arbetsbrist på företaget) och kommer att starta upp ett AB 2008-02-12  (ca) vad är det jag måste tänka på med mina inkomster måste jag ha flera skattsedlar (FA?)

Kan jag  ''lagra'' min ev inkomst från AB i bolaget ? (annars blir väl marginalskatten för hög)
VAd är det annars jag måste tänka på?

Vi är 4 st som blir delägare i AB:t
193
Om du har pengar att skjuta in som delägare i AB så gör det.[br][br]MEN se till att ni skriver ett kompanjons- /samarbetsavtal! Avtala skriftligt följande:[br][br]Vilken inriktning bolaget ska ha[br]Hur ni delar på kostnader[br]Vilken lön och arbetsuppgifter var och en ska ha[br]Hur ni delar på förluster[br]Om någon av er ska ta över och köpa ut er andra när bolaget går bra[br][br] :( Om ni är kompisar, så tro inte att det bara fixar sig av sig självt! Ni kanske inte har samma målbild från början, eller så förändrar den sig under resans gång. Någon kanske tycker att den får jobba mer än ni andra, och så blir det konflikter.[br][br]Tråkigt att behöva dra upp de exempel på kompisar som började så starkt med ett bolag ihop, men blev ovänner efter ett tag.
2360
37
Heal har fullkomlikt rätt, skulle det visa sig att företaget gått dåligt är det än viktigare och är ni släkt se upp en gång extra.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
193
För att svara på din första fråga - NEJ du måste inte ha "flera" skattesedlar. Däremot är det praktiskt att ha FA-skattesedel! Tror att Skatteverket utfärdar det som standard numera, men rätta mig om jag har fel.[br][br] ;) Sedan hoppas jag att du kan satsa fullt på firman tillsammans med de andra och fakturera kunder, så att du inte behöver använda A-skattesedeln för att försörja dig...
720
Om det är ett AB du har så är det bolaget som har F-skattseeln. Du själv är anställd i bolaget och får din ersättning för arbetet som lön från bolaget, dvs med en vanlig A-skatt.
193
Du har helt rätt Redkon, visst är det så. Frågan är bara när dessa fyra personer i företaget kan ta ut lön. Det är ju inte direkt ovanligt att man inte kan ta ut lön i början.[br][br]Jag menade att Jontebs inte skulle behöva ha ett extraknäck på annat håll.
6
Ok men vilken beskattning det verkar bli ... är det är värt att ta ut någon lön eller låta mina inkomster ligga i bolaget för att ta ut dessa under 2009?[br][br]Är det värt att ta ut en 100 lapp och bara få 32 kr för den, kan jag inte låta pengarna vara i bolaget under hela 2008, beskatta kapitalet i bolaget och sedan ta ut dessa i fom av utdelning 2009??? [br][br]Jag får ca 500 kför ett år i avgångsvederlag som skall beskattas med den högsta skatten över 488.600 [br] AB med en kommunalskatt på 32 %.[br]Inkomstnivå                                       [br]                                                  Skatt och  avgifter, %        Kvar efter skatt, %[br] [br]Lön under 328.600 kr                         48,6 51,4[br]Lön över 328.600 kr (brytpunkt 1) 63,7 36,3[br]Lön över 488.600 kr (brytpunkt 2) 67,5 32,5[br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.