eget kapital- hjälp mig, hur bokföra?

1
Bokför åt min sambo som har enskild firma. Företaget har haft en del kostnader som jag bokfört "kassa" kredit. Denna kassa- skulle jag fyllt den med pengar från "egen insättning" (debet) innan jag började använda "kassa"kontot?



Företaget går inte med vinst ännu, så då kan man ju inte ta några "egna uttag", hur ska jag bokföra det som nu finns kvar på plusgirot - är det en skuld till privatpersonen (min sambo) från hans företag?



Det är detta jag går och funderar på. Hoppas någon förstår min frågeställning!



Hälsar

Julianna
507
1
[quote="Julianna"]Bokför åt min sambo som har enskild firma. Företaget har haft en del kostnader som jag bokfört "kassa" kredit. Denna kassa- skulle jag fyllt den med pengar från "egen insättning" (debet) innan jag började använda "kassa"kontot? [/quote] [br] [br]Du kan ju inte bokföra kassa kredit om du inte har något i kassan. [br] [br][quote="Julianna"] [br]Företaget går inte med vinst ännu, så då kan man ju inte ta några "egna uttag", hur ska jag bokföra det som nu finns kvar på plusgirot - är det en skuld till privatpersonen (min sambo) från hans företag? [br] [br]Det är detta jag går och funderar på. Hoppas någon förstår min frågeställning! [br] [br]Hälsar [br]Julianna[/quote] [br] [br]Var kommer pengarna på plusgirot ifrån?
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
72
1
Tror du skall byta kassa mot egen insättning på alla dina första verifikationer. Sen bör du snarast fylla på t.ex. postgirot med ett startkapital. Det är bra om man så tidigt som möjligt skiljer mellan egna och företagets pengar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.