AB - start

17
Hej,

jag och min sambo skall starta ett AB tillsammans under våren är det tänkt. Vi kommer dela på bolaget 50/50 både i ägarandelar och verksamheter. Hon har redan en egen firma med god omsättning, medan min verksamhet är en ren nystart.

Pratade nyss med ekonomen som skall sköta bokföringen åt oss för att få numret till en revisor hon har kontakt med. Jag tänkte att det är bra ifall vår revisor är någon som vår bokförare känner. Bl.a. nämnde hon att han kunde råda oss ifall vi skulle köra hel nystart eller köpa upp ett bolag.

Jag har fyllt i stora delar av registreringshandlingarna via foretagsregistrering.se, och min uppfattning är att det inte behövs så mycket mer än det. Vad behöver mer göras efter registreringhandlingarna är inskickade förutom att gå tillbanken för att styrka kapitalet och betala in reg. avgifterna? Vad skulle det finnas för några fördelar för oss att köpa ett existerande bolag, och vilka nackdelar?

Tacksam för lite hjälp från de som tidigare startat AB.
720
Fördelen med ett lagerbolag är framförallt att det går fortare och och du därför kan börja använa dina pengar lite snabbare.[br][br]När du registrerar själv så låser du ju upp dina 100.000 till bolaget är registrerat och klart och har du otur med ex dina namnförslag så kan det ju ta både en och två månader och uner tiden kan du inte göra annat än sitta och vänta.[br][br]Köper du ett lagerbolag så får du fullmakten att företräda bolaget agen efter du satt in pengarna och kan börja din verksamhet direkt. Visserligen så tar det ju några dagar att få F-skattsdeln men det går betydligt fortare ändå.
450
Vi köpte ett lagerbolag för 1,5 månad sedan. [br][br]Kostade:[br][br]4850:- + moms avdragsgillt[br]3000:- + moms icke avdragsgillt [br][br]I vårt fall var det brådis och det är enda anledningen till att vi köpte lagerbolag, man kan göra allt helt själv om man har lite tid på sig. Nästa bolag kör vi vanliga vägen med lite framförhållning. [br]Kolla namn på www.bolagsverket.se [br][br]Och skriv att ni har massor av kunder, inte att ni ska jobba åt en tidigare arbetsgivare för då lär du inte få f-skatt (dold anställning). [br][br]Vilken bransch ska ni starta inom?
17
Djursjukvård 50%, labutrustning/pharmchem 50%[br][br]Ingen risk för dold anställning - har ingen! Tar examen vid slutet av sommaren. Det är inte tvärgott om jobb inom mitt område (kemist), och att flytta är inte direkt högaktuellt, så jag startar eget. Eftersom min sambo redan har egen firma men vill omvandla till aktiebolag så tänkte vi att det vore lika bra att dela på bolaget.[br][br]Vi har inte jättebråttom så det får nog bli nybildning. Hade varit skönt att kunna börja göra lite inköp av varuprover, fixa trycksaker och sånt, så jag hoppas det inte drar ut allt för mycket på tiden.[br][br]Vad kostar årsbokslut och revision per år, ungefär?
193
Har sagt det förut, och säger det igen:[br][br]Se till att ni har ett kompanjonavtal där ni reglerar företaget mellan er. Spelar ingen roll om man är kompisar, släkt eller gifta/sambo - reglera detta nu när ni är sams, än att försöka den dagen ni blir osams eller väljer att gå skilda vägar.[br][br]Säger det av ren omtanke, inte för att låta pessimistisk. Har ett antal bekanta som startade firma som kompisar, men som blev ovänner under resans gång.[br][br]Ibörjan känns det kul att vara på gång, och det är lätt att för dig att tro att din sambo har samma bild av vad företaget ska bli som du har. Därför är det bra att reglera detta nu, så kan ni också gå tillbaka till avtalet om det blir aktuellt.
720
[quote author=Alkemisten link=topic=3579.msg16587#msg16587 date=1204564776][br][br]Vad kostar årsbokslut och revision per år, ungefär?[br][/quote][br][br]Det beror på hur duktiga ni själva är. En revision av ett mindre företag utan några konstiga/diffusa balansposter går väl på 10.000 ungefär för själva granskningen. et förutsätter då att allt är bokfört och perioiserat korrekt och att bokslutet är gjort. Är inte bokslutet och årsredovisningen gjord utan revisorn ska göra et också och kanske då också göra avstämningar och rättningar springer prislappen snat iväg upp mot kanske 25.000-30.000.[br][br]Med konstiga/diffusa balansposter menar jag inte något påhittat eller någon "kreativ" bokföri ng utan helt enkelt att man har balansposter som det inte finns något att direkt stämma av mot för att se att de är korrekta. Det kan ex vara ett stort varulager eller pågående arbeten eller aktier i bolag som inte är noterade på svensk börs.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.