När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hey! en liten logiskt liten fråga som jag kom att tänka på!
Säg att jag har 100 000 på mitt bankgiro, som är min likviditet.
Jag investerar i en dyr maskin som kostar 40 000 kr!
I butiken betalar jag hela summan, och det dras på mitt konto, där ligger nu bara 60 000 kr.
Jag delar upp kostnaden på 5 år, alltså 8 000 kr som ska bokföras per år!
Jag bokför summan på 8 000 kr, jag periodiserar de andra betalningarna för de 4 nästkommande åren.
Men jag betalar 40 000 kr, men drar bara av 8 000 kr? Enligt min bokföring så ska det ju ligga 100 000 - 8 000 = 92 000 kr
Hur jobbar logiken bakom? Lägger man då 40 000 - 8 000 = 32 000 kr på inventarie kontot, som räknas till mina tillgångar
Så att mina tillgångar är egentligen 60 000 kr på kontot och 32 000 kr i inventarier = 92 000 kr
Efter 4 år så kommer jag att dra av de restrerande från inventarie kontot, och då har 0 kr i inventarier och 60 000 i kontot?
(förutsatt att inget annat händer, och jag inte tar hänsyn till skatter/moms osv)
Det som jag tycker är lite krångligt är likvidets räkningen, för där måste man ju dra av hela summan på engång, annars stämmer ju inte det med summan man har på kontot, fast bokföringen i sig skulle stämma?!
jag svarade kankse på mina egna frågor, men rätta mig om jag är helt ute o cycklar
ww.kemikal.org - mitt företag
www.minfirma.nu - bokföring/fakturering för miniföretag
www.openstore.nu - Driv din egen webbshop
www.wiremoves.com - Mitt band!
[quote="kemikal"]Hey! en liten logiskt liten fråga som jag kom att tänka på!
[br]
[br]Säg att jag har 100 000 på mitt bankgiro, som är min likviditet.
[br]Jag investerar i en dyr maskin som kostar 40 000 kr!
[br]I butiken betalar jag hela summan, och det dras på mitt konto, där ligger nu bara 60 000 kr.
[br]Jag delar upp kostnaden på 5 år, alltså 8 000 kr som ska bokföras per år!
[br]Jag bokför summan på 8 000 kr, jag periodiserar de andra betalningarna för de 4 nästkommande åren.
[br]Men jag betalar 40 000 kr, men drar bara av 8 000 kr? Enligt min bokföring så ska det ju ligga 100 000 - 8 000 = 92 000 kr
[br]
[br]Hur jobbar logiken bakom? Lägger man då 40 000 - 8 000 = 32 000 kr på inventarie kontot, som räknas till mina tillgångar
[br]
[br]Så att mina tillgångar är egentligen 60 000 kr på kontot och 32 000 kr i inventarier = 92 000 kr
[br]
[br]Efter 4 år så kommer jag att dra av de restrerande från inventarie kontot, och då har 0 kr i inventarier och 60 000 i kontot?
[br](förutsatt att inget annat händer, och jag inte tar hänsyn till skatter/moms osv)
[br]
[br]Det som jag tycker är lite krångligt är likvidets räkningen, för där måste man ju dra av hela summan på engång, annars stämmer ju inte det med summan man har på kontot, fast bokföringen i sig skulle stämma?!
[br]
[br]jag svarade kankse på mina egna frågor, men rätta mig om jag är helt ute o cycklar[/quote]
[br]
[br]Du kommer aldrig att ha 0 på inventariekontot, dessutom periodiserar man inte kostnaden vid inventarier utan man gör avskrivningar. När du köper saken för 40.000 (jag bortser också från momsen eftersom inte du tar med det i din berkning) så bokförs allt på kontot för inventarier. Du har nu 60.000 på banken och 40.000 i inventarier. När året är slut gör du en avskrivning på årets förbrukning av inventariens värde =kostnaden=avskrivningen. Då bokar du 8000 i kostnad på resultatkontot för avskrivningar och krediterar kontot för värdeminskning av inventarier med 8000. Din balansräkning har nu 60.000 på banken, 40.000 i inventarier och -8000 på kontot för värdeminskning av inventarier som är ett underkonto till inventarier.
[br]År två gör du samma sak och efter fem år så har du fortfarande 60.000 på banken, 40.000 i inventarier och -40.000 på värdeminskning av inventarier.
okej! tack, nu tar vi och krånglar till det! :)
[br]
[br]hur är det med momsen? när drar man den? bokför man hela momsen på engång? eller gör man det vid de 5 olika avskrivningstillfällerna?
[br]
[br]kontot för värdeminskning av inventarier och inventario kontot? vad händer med dem år 7 tex ?
[br]
[br]när man gör avskrivningar på inventarier, är det inte meningen att de efter att de är "avskrivna" har tappat sitt värde? att de sen räknas som "förbrukningsinventarie"? om man tex köper en dator, och räknar med att den har en livslängd på 5 år, och skriver av den på 5 år, är den då inte värd 0 i inventarier efter 5 år?
[br]
[br]när man som i exemplet har 40 tkr i inventarier och 40 tkr i värdeminsking av inventarier, slår de inte ut varandra ? så att båda kontona kan "nollas" ?
ww.kemikal.org - mitt företag
www.minfirma.nu - bokföring/fakturering för miniföretag
www.openstore.nu - Driv din egen webbshop
www.wiremoves.com - Mitt band!
[quote="kemikal"]okej! tack, nu tar vi och krånglar till det! :)
[br]
[br]hur är det med momsen? när drar man den? bokför man hela momsen på engång? eller gör man det vid de 5 olika avskrivningstillfällerna?
[br][/quote]
[br]
[br]Momsen drar du med en gång!