Vilken företagsform passar min situation?

5
Hej!

Jag har fått erbjudande att jobba extra vid sidan om mitt ordinariejobb, och funderar på att starta firma. Det handlar om Systemutveckling/rådgivning och planerna är att jobba hemifrån. antal jobb går upp o ner men tanken är att jag skall agera konsult för företaget vid arbetstoppar. Min fråga till er som känner sig att de kan svara på är följande:

Vilken företagsform är mest lukrativt för detta syfte ?


mvh
Sang

2066
2
Enskild firma låter som det naturliga valet. Notera också att du inte får konkurrera med din nuvarande arbetsgivare, så du bör inte ha ett liknande jobb idag.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
5
mitt jobb är inom samma bransch men de jobbar mot andra kunder ..hur räknas det?
2066
2
Som arbetsgivare hade jag sett det som konkurrerande verksamhet. Jag vet inte exakt var gränsen går.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
5
så länge man inte har skrivit på nån konkurrensklausul hos företaget bör man väl kunna göra vadfsomhelst....
589
1
Jag skulle i ditt fall meddela min arbetsgivare. Känns ärligare att vara öppen med sånt här.[br][br]Din arbetsgivare kan ju känna att du egentligen borde fakturera via dem (varför inte? Du arbetar med samma saker och har dragit in en ny kund) och det är inte omöjligt att du sätter dig själv i en dålig sits om du inte meddelat arbetsgivaren om dina planer.
2360
37
Jörgen har helt rätt. Men det kan tänkas att ett samarbete uppstår som ger mervärde så din arbetsgivare kanske tycker det är ok.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
190
[quote author=Zmajl link=topic=3696.msg17162#msg17162 date=1206793129][br]så länge man inte har skrivit på nån konkurrensklausul hos företaget bör man väl kunna göra vadfsomhelst....[br][/quote][br][br]Konkurrensklausuler har man främst för att avtala bort att en arbetstagare skall arbeta för en konkurrent [i]efter[/i] anställningens slut.[br][br]Din arbetsgivare behöver inga sådana klausuler för att ha åsikter om dina extraknäck när du jobbar hos dem. De kan till exempel hävda att du använder kunskap och kontakter du fått hos dem i eget vinstintresse och att du därmed skadar ditt företag. Inte säkert att de har rätt, eller att de kan avskeda dig för det - men frågan är om den fighten är värd att ta? Det innebär ju i praktiken att du bränner alla karriärvägar inom det företaget och kanske får dåligt rykte i branschen.[br][br]Jag håller med tidigare skribenter, det är verkligen att rekommandera att åtminstone meddela arbetsgivaren och om de har invändningar (det kanske de inte har) försöka lösa det på något sätt.
117
Hej![br][br]Tänk även på sådana saker som ansvarsförsäkringar etc. När det gäller företagsformen känns det enklaste i detta fall som en enskild firma.[br][br]När det gäller lojalitet/konkurrens finns detta ofta reglerat i eventuella kollektivavtal etc. Viktigt även att tänka på är att du inte får använda din arbetsgivares utrustning/programvaror/litteratur etc, för din sidoverksamhet. Om du inte har bett om tillstånd för detta.[br][br]Öppenhet skulle jag förorda i ditt fall. [br][br]Med vänlig hälsning[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
[email protected]

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.