Hur fakturera inkl. egenavgifter m.m.?

1
Har ett nystartat EF och undrar hur jag ska utforma faktura för att inkludera egenavgifter och sånt.



Säg att jag utför en tjänst åt ett företag för 2500 kr. Om jag hade varit (tim)anställd och gjort samma sak hade jag ju fått en löneavi på 2500 kr minus skatt. Och arbetsgivaren hade fått stå för egenavgifter m.m.



Om jag nu istället fakturerar och själv står för egenavgifter m.m. hur mycket ska jag då lägga på? Hur skriver jag på själva fakturan? Hur räknas momsen?





FAKTURA



Utförande av "tjänst" 2500 kr

Egenavgifter m.m. x kr

varav moms y kr

--------------------------------

Att betala z kr





Vad ska x, y och z i ovanstående exempel vara?
7
Egenavgifterna ligger väl på 32,46% ? Alltså måste du åtminstone fakturera 2500*1,3246=3311,50+25% moms på alltsammans... Men då får du inte en spänn för dina omkostnader! Men på fakturan skriver du inget om egenavgifter, det räcker med att ange att du har f-skatt sedel. [br] [br]Undrar lite över om/hur du har pratat med kund? Har ni redan pratat om ett pris på 2500 så tror nog kund att det är det priset+moms som du kommer fakturera... Alltså, pris till kund ska innefatta dina kostnader och egenavgifter. På fakturan skulle jag skriva ungefär: [br]tjänsten 4000 kr + moms 1000kr = 5000kr [br] [br]Jag är också nybliven företagare, och lite trött dessutom, men jag hoppas detta stämmer någorlunda... Finns säkert massa annat att tänka på också! [br]Lycka till!
urser och rådgivning inom kost och hälsa www.plusminusnoll.se
7
Såklart glömde jag minst en sak. Om du skulle få 2500 i lön så skulle det ju tillkomma sem.ers. på det. Alltså får du lägga till 12% innan du räknar egenavgifter osv. [br]2500*1,12=2800*1,3246=3709+lite omkostnader så landar vi ju på 4000 som jag tyckte lät bra :wink: [br] [br]Finns säkert nån räv som kan motivera att lägga på massa mera pengar, eller?
urser och rådgivning inom kost och hälsa www.plusminusnoll.se
72
1
En viktig princip här, en vara eller tjänsts pris har aldrig något att göra med kostnaden att framställa varan eller tjänsten. Om du bara räknar baklänges vad du vill tjäna kommer du aldrig att lyckas som företagare. Det gäller att se till att du tjänar så mycket du kan. Konkurenterna kommer se till att du inte går för högt. Du kommer att ha många döperioder som konsult och jag förmodar du vill ha mat på bordet även då.
232
[quote="Flotec"]En viktig princip här, en vara eller tjänsts pris har aldrig något att göra med kostnaden att framställa varan eller tjänsten. Om du bara räknar baklänges vad du vill tjäna kommer du aldrig att lyckas som företagare. Det gäller att se till att du tjänar så mycket du kan. Konkurenterna kommer se till att du inte går för högt. Du kommer att ha många döperioder som konsult och jag förmodar du vill ha mat på bordet även då.[/quote] [br] [br]Hmm, det där hänger jag inte med på... :? Förtydliga gärna lite mer... [br] [br]En kalkyl kan se ut som så här: [br] [br]1. varan/tjänstens inköpkostnad [br]2. varan/tjänstens hanteringskostnad [br]3. varan/tjänstens försäljningskostnad [br]4. TG/TB baserad på rörelsekostnader [br] [br]= Pris!
M-Daniel Johansson
72
1
Jag skulle vilja räkna så här istället: [br] [br]- Pris: det högsta marknaden tillåter [br]- TB: Priset minus [br] 1. varan/tjänstens inköpkostnad [br] 2. varan/tjänstens hanteringskostnad [br] 3. varan/tjänstens försäljningskostnad [br]Förhoppningsvis blir detta plus och kan betala även fasta kostnader samt ge skälig lön. Ibland, speciellt i början, kan det vara nödvändigt att accepeptera ett minus. [br]Går det riktigt mycket plus har man hittat rätt produkt eller tjänst. Brukar dock inte vara för evigt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.