Köp av företag

17
Min sambo skall sannolikt köpa andelar i ett företag. Företaget är inget AB, utan ett KB så vitt jag vet. Det ingår i ett samarbete med flera andra företag under ett "paraplyföretag" som har en liten veterinärklinik och kontor. Nuvarande organisationen är rätt snurrig och i min mening dåligt uppbyggd.

Efter samtal med vår revisor har vi förstått att det bästa är att omvandla organisationen enligt Helsingborgsmodellen, vilket vi ämnar göra om alla inblandade samtycker.

Min fråga gäller egentligen hur man värderar andelar i ett bolag som egentligen inte har några tillgångar, utan endast en kundbas (vilket är det vi betalar för). Revisorn nämnde att man brukar använda nyckeltal för varje kund och sedan ser man hur stort kundunderlaget är.

Någon som har erfarenhet av sådana här frågor och vill dela med sig av sin visdom? Det juridiska är en del i sig som vi skall titta på, men här och nu vill jag förstå hur en schysst och realistisk prissättning beräknas.
223
Kundbasen är värdelös om det inte finns nåt att sälja, så värderingsarbetet blir betydligt mer komplext än så. Tyvärr så komplext att det inte finns nåt rätt svar - all form av värdering vad gäller tillväxtföretag blir lätt subjektiv. Det finns med andra ord ingen tillfredsställande modell, vilket förklarar att entreprenörer och investerare ofta har svårt att mötas på denna nivå.[br][br]Pudelns kärna blir hur som helst hur mycket avkastning ni tror er kunna räkna med, samt hur stor risken är. Ert jobb är att, inför säljaren, argumentera för ett minimum å den första och ett maximum å den andra.
2360
37
Ett alternativ är AB där ni äger ett antal aktier, kan det vara intressant?
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
17
Tack för svaren![br][br]Det handlar alltså om kunder som köper veterinärvård/medicin, så visst finns det något att sälja.[br][br]Ett AB hade varit det bästa IMO, men det har av någon anledning inte gillats fullt ut hos de involverade...[br][br]Ponera att den aktuella andelen har en omsättning på ca 800-1000 kkr och ett överskott på ca 300-400 kkr (innan löner alltså - det som blir lön i egen firma) per år. Detta med den kundbasen som man betalar för. Vad skulle ni tycka är ett rimligt pris för den andelen?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.