Nybörjarfrågor om bokföring

125
1
Hejsan!

Fick igår klart från Bolagsverket, och fick registreringsbeviset då med. F-skattsedeln fick jag förra veckan.  😃

Trodde det skulle ta längre tid, men det gick hur fort som helst, så nu har jag några frågor.

Kommer bokföra enligt faktureringsmetoden.

Ska köpa in en dator att ha i företaget, och ha ett bokföringsprogram på den där jag själv sköter bokföringen. Men har inte köpt datorn än, och har således inget bokföringsprogram än heller.
Så har några frågor.

1. Kan jag vänta med att börja bokföra i programmet så länge jag har ordning på de fakturor jag får i samband med de inköp jag gör nu i starten?
Tänkte skriva ner så jag har koll på deras ankomstdatum och betalningsdatum.

2. Hur mycket behöver man skriva på en inkommen faktura?
Räcker det med ankomstdatum och betalningsdatum, samt verifikationsnr?
Eller ska jag senare (i bokföringsprogrammet) skriva ut en ny verifikation för betalningarna jag gör?

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Känner mig lite stressad såhär innan jag kommit igång, och att jag inte ens hunnit fixa en dator än (vilket dock ska göras så fort som möjligt).
394
1
Bokföringsnämnden har ett informativt häfte om "att föra bok" som du kan ladda hem fritt från:[br]http://www.bfn.se/info/AttForaBok_11.pdf
Ulf Bjarme
125
1
ohh..tack för länken.  :D[br][br]*laddar hem och skriver ut på en gång*

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.