Hjälp med första bokföringen i nystartat företag.

125
1
Har just startat företag och ska fixa det första i bokföringen, men känner mig lite osäker på hur jag ska göra nu...

Det är enskild firma jag har, och bokför enligt faktureringsmetoden

Det här är vad jag ska bokföra och behöver lite hjälp med:

1. Första utgiften betalade jag från mitt privata konto, men med företagets pengar (hade inte hunnit ordna företagskonto då)
2. Fixade företagskonto och satte över pengarna till företaget där (egen insättning)

Fakturorna som kommit sedan är det ju inga prolem med, utan bara det här första jag tycker är lite krångligt.

Hur bokför jag något jag betalt från mitt privatkonto?
Första insättningen i företaget gjorde jag ju först efter denna betalning, kan jag verkligen bokföra första fakturan på företaget (men det måste jag ju då den står på företaget) trots att jag inte gjort någon egen insättning än då?

Hoppas jag inte virrade till det för mycket nu...

Tacksam för alla svar.  🙂
2066
2
En sak i taget :)[br]Om du betalt med "egna" pengar (från ditt privata konto) bokför du det bara som en egen insättning (konto 2... nånting, har det inte i huvudet) istället för 19xx som med bank. I en enskild firma är företagets och dina pengar samma sak, så det enda du behöver hålla reda på är vilket konto pengarna kommer från.[br][br]Ja, det var visst enda frågan, vad jag kan se.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
125
1
ahh...perfekt...då blir det alltså 2 egna insättningar jag ska bokföra det som.[br][br]Men hur blir det med första fakturan som blev? (som jag betalade från privata kontot)[br]Vad gör jag med den om jag bokför som egen insättning?[br][br]Bokför jag inte fakturan alls då?
2066
2
Fakturan bokför du precis som vanligt  (leverantörsskuld, moms, och vad det är den avser). Betalningen av den bokför du med egen insättning som motkonto istället för bank. (D/2440, K/2018).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
125
1
Ahh, nu förstår jag hur du menade.  :D[br][br]Tusen tack för svaret.  :D[br][br]Då har jag koll på hur jag ska fixa första bokföringen, härligt!  :D

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.