Låna startkapital till företaget? (nybörjarfråga)

2
Hej allihopa!

Jag tänker starta eget och behöver ca 60 tkr i startkapital som jag kommer ta från mina privata pengar. Kan jag på något sätt låna dessa pengar till företaget för att slippa beskattning på de första 60 tkr (+ränta!?) jag får i vinst?

Tack på förhand!
MVH
Pontus Andersson
____________________________

Hofvet
456
1
Ja, vad har du för bolagsform? Antar att det är en enskild firma. Då skall du sätta in pengarna på "2018 Egen insättning" och sedan när du tar ut pengar så tar du från detta konto. Då beskattas du inte eftersom företaget har en skuld till dig.
117
Hej![br][br]Det är skillnad på vad som finns på bankkontot och om företaget gör vinst. Det är sällan samma sak. [br][br]För att göra det enkelt är det så att om du lånar ut pengar till företaget oavsett om det är ett lån eller som eget kapital, ska företaget så så småningom betala tillbaka lånet till dig. Detta görs genom beskattade medel som företaget tjänar in. [br][br]Jämför till exempel om du tar ett lån i banken, all amortering som du gör på det lånet görs genom beskattade medel som du har tjänat in på ditt jobb. Principen är densamma i ditt fall.[br][br]Den eventuella ränta som företaget skall betala till dig för att du har lånat ut pengar är avdragsgill i företaget men beskattningsbar hos dig personligen.[br][br]Med vänlig hälsning[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
[email protected]

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
456
1
Ok, men är det inte så att företaget inte gör någon vinst i enskild firma eftersom skulden till ägaren finns där?  ???[br][br][br][br]
117
Hej![br][br]Vinsten uppstår i skillnaden mellan intäkter och kostnader. Ett lån eller egen insättning i företaget är ingen kostnad utan likviditetstillskott.[br][br]Ett exempel:[br]Om du säljer något till en kund för 1000 kr + moms = 1250 kr. Blir 1000 kr intäkt och 250 kr en skuld till staten. Om det du har sålt har köpts in för 500 kr + moms = 625 kr får du en kostnad på 500 kr och en fordran på staten på 125 kr.[br][br]Vinsten på din försäljning blir 500 kr och skulden blir efter kvittning 125 kr. I kassan har man 625 kr netto tills du betalar skulden till staten. Om du sedan inte har några fler kostnader ska du betala exempelvis 30% skatt på vinsten vilket gör att det går bort ytterligare 150 kr. Vinst efter skatt är då 350 kr.[br][br]Detta visar att pengar i kassan inte alltid är lika med vinsten. Därför är det viktigt att hålla isär pengarflödet (likviditeten) och resultatet i företaget. [br][br]Detta är inte alldeles lätt att greppa alla gånger. [br][br]Om du jämför eget kapital i ett aktiebolag så är aktiekapitalet en skuld till aktieägarna. Företaget gör vinst utan att betala tillbaka aktiekapitalet (vilket man i och för sig inte får göra), men principen är densamma.[br][br]Med vänlig hälsning[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
[email protected]

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
456
1
Ja, alltså det där du beskriver i exemplet kan jag.  :P[br][br]Frågan gäller om man i enskild firma sätter in sitt eget kapital, och hur företaget sedan beskattas med hänsyn till lika uttag. [br][br]Ekonomin mellan AB och enskild firma skiljer ju sig på så sätt att AB´t har egen ekonomi, medans den enskilda firman [i]delar[/i] "sin" ekonomi med ägaren. [br][br]Om du däremot lånar pengar från en finansiär så delar inte finansiären den enskilda firmans ekonomi vilket gör det till ett sedvanligt lån från utomstående som skall hanteras som vilket annat lån eller kostnad som helst.
117
Nja,[br][br]En enskild firma har egen ekonomi men vinsten beskattas av privatpersonen som äger den enskilda firman.[br][br]Privatpersonen bakom den enskilda firman är en finansiär av den enskilda firman på exakt samma sätt som en aktieägare är i ett AB.[br][br]Ett lån i detta fall är enbart ett monetärt flöde och har som sagt inget med något beskattningsbart resultat att göra.[br][br]Om ett lån skulle innebära att företaget får en kostnad och därmed ett negativt resultat vore det fantastiskt ur skatteplaneringssyn, då men med enkla medel med hjälp av en revers skulle kunna sänka ett företags resultat och därmed undgå beskattning.[br][br]Med vänlig hälsning[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
[email protected]

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
2066
2
Hmm, ett lån hamnar på balanssidan och påverkar inte varken vinst eller beskattning. Däremot, om du för dina pengar köper saker du ska sälja är det en kostnad för företaget. Kostnader minskar din "vinst", om du säljer sakerna för 100000 så betalar du bara skatt för 40000 (vilket är vinsten). Om du blandat ihop intäkt och vinst stämmer det du frågar efter.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
589
1
[quote author=henrikohrn link=topic=4014.msg18803#msg18803 date=1214380885][br]För att göra det enkelt är det så att om du lånar ut pengar till företaget oavsett om det är ett lån eller som eget kapital, ska företaget så så småningom betala tillbaka lånet till dig. Detta görs genom beskattade medel som företaget tjänar in. [/quote][br]Du har mycket rätt i det andra du skrivit, men här blev det väl fel? Inte betalar man med beskattade medel. [br][br]Nu har det föga betydelse i just enskilda firmor. Du skattar inte för det du tar ut från företaget, du skattar för den vinst företaget gör, oavsett om du plockar ut den eller inte.
117
Amortering på ett lån är inte en kostnad och påverkar därmed inte någon beskattning. Den utbetalningen har enbart en likviditetspåverkan. Pengar för att amortera lånen erhålls oftast genom företagets verksamhet, vilken beskattas. Sedan kan man givetvis ordna med avsättnigar och annat vilket gör skatten lägre för tillfället, men den ska betalas så småningom.[br][br]Det grundläggande i den här frågan är att särskilja pengar på bankkontot och vinst, vilket sällan är detsamma.[br][br]För den första frågan tycker jag att en frågeställaren skall göra upp en kalkyl över vilka pengar som verskamheten måste generera för att lånet skall kunna betalas tillbaka.[br][br]Mvh[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
[email protected]

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
589
1
Jo, jag är fullt medveten om det du skriver. Men att det är beskattade pengar som krävs för att betala lånet stämmer helt enkelt inte.[br][br]Företaget behöver ju inte ha haft någon verksamhet alls (i extremfallet) och ändå kunna betala tillbaka pengarna (eftersom de inte, i slutändan, behövts). Inte är det då med beskattade pengar.[br][br]Beskattade pengar används däremot till att ge utdelning från ett AB, men det är ju inte samma sak.
117
Det är helt sant det du säger. Det jag ville få fram är att om man har en verksamhet som man ska tjäna pengar på, ska den eventuella vinsten beskattas. Detta måste man ta i beaktande när man beräknar de likvida medel som måste tillföras verksamheten för att kunna amortera av ett lån. Hur sedan de likvida medlen tillförs verksamheten är en fråga som sträcker sig från nya finansiärer till att verksamheten tjänar in pengar.[br][br]Som grundfrågan var ställd var frågan om man slapp beskattning för en vinst som uppgår till samma summa man har lånat ut pengar till företget för, det enkla svaret på detta är att det undgår man inte. Eftersom amortering inte är en kostnad i verksamheten.[br][br]Jag tror att vi menar samma sak, men läser våra inlägg på lite olika sätt.[br][br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
[email protected]

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.