En gång för alla - pålägg!

8
Kan någon hjälpa mig att reda ut en sak en gång för alla - jag hålller på och dividerar lite med en uppdragsgivare och vill veta vad som stämmer egentligen.



Om jag skulle få 10 000 kr/mån i lön så blir det ca 7500 kr på kontot efter skatt.

Om jag som konsult med f-skatt vill ha samma pengar, hur mycket ska jag då fakturera?!

Jag har hört lite olika bud, vad stämmer egentligen? Jag tycker att det borde bli

10 000 kr

+ 30.89% (egenavgifter)

+ 12% (semesterersättning)

+ 25% (moms)

kan det stämma?



Eller blir det

10 000 kr

+ 12% (semesterersättning)

+ 25% (moms)?



Kan man fråga skatteverket, eller vart ska man vända sig?!
88
Det som brukar fungera mellan tummen och pekfingret är [br] [br]1,5 * bruttolönen [br] [br]Visst blir det kanske inte exakt samma sak som om du lägger på arbetsgivaravgifter och semesterersättning. Men det du också bör tänka på att du som företagare många gånger har andra kostnader som också ska täckas: [br] [br]- försäkringar [br]- förbrukningsmaterial [br]- hyror [br]- inventarier [br]- buffert för perioder med få uppdrag [br] [br]osv [br] [br]Så min rekommendation är att släppa lönetänket och fundera ut hur mycket du kostar egentligen. [br] [br]Momsen ligger alltid "vid sidan av" eftersom utgående och ingående moms kvittas i momsdeklarationen eller din årliga deklaration om du har enskild firma med momsperiod årligen. [br] [br]Nu har jag utgått ifrån att detta var en ersättningsdiskussion mellan dig och uppdragsgivaren och inte en diskussion om hur det "korrekta" tankesättet är.
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se
8
Tackar för svaret! (glömde visst bort tråden :oops: ) [br] [br]Jo, det handlar om en diskussion med uppdragsgivaren, där jag tidigare gjorde misstaget att skriva på ett väldigt ofördelaktigt kontrakt, och när det nya kontraktet ska skrivas så vill jag ha lite "kött på benen" när det gäller hur stor ersättningen borde vara. [br] [br]Som sagt, tack för hjälpen :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.