Driva AB via England

8
Hej alla

har lite frågor angående dessa nya tjänster där företag erbjuder att skapa AB genom England till en avgift.

Själv driver jag en personal uthyrnings firma men en anställd some egen företagare men vill lämna industrin och gå över till fastigheter som AB.

Så jag undrar lite.

Om man opererar från ett utlänskt AB i Sverige hur fungerar det med skatt?
Har svenska myndigheter insyn i min bokföring eller är det Englands ansvar?
Kan man skapa AB in England själv utan att gå via dessa 3dje parts företag?

har 100 tals frågor men vet ej vad ni har för kompenens här inne så jag börjar med dessa
321
Det har skrivits en del om detta tidigare, att driva en svensk filial av ett engelskt limitedbolag (=svenskt ab). Pröva sökfunktionen och sök på t ex england aktiebolag, filial osv. [br]Svenska filialen är skattskyldigt i Sverige precis som ett vanligt svenskt AB. Skatteverket har väl rätt att kräva in bokföringen om de så tycker. Att fixa allt själv går säkert, men det är nog svårt. [br]Som sagt , pröva att söka upp och läs gamla inlägg om ämnet.[br][br]Filibastis
Mikael Lundgren - Utbildningar/produkter inom HLR o Första-hjälpen

Lundgren Creative Health & Safety AB
http://www.l-c.se
http://www.hlr-instruktorsutbildning.se
http://www.defibrillator-hjartstartare.se
http://www.skanehlr.se
8
Tack du, Gjorde faktist det efter att jag skapade tråden[br][br]Ringde samtidigt till ett företag some hjälper till att starta ett ltd och han sa något skrämmande om det nu stämmer[br][br]Han sa att oavsett om du har äkta svenskt AB så kan skattemyndigheten göra dej personligt ansvarig och skatteskulder ska betalas av dej som person och inte ditt AB[br][br]Men de kan inte koma åt dej ifall du har det registrerat i England[br][br]låter konstigt, jag har faktist aldrig hört talas om detta
70
[quote author=fatfookbob link=topic=4198.msg19753#msg19753 date=1219079672]Ringde samtidigt till [b]ett företag some hjälper till att starta ett ltd[/b]... Han sa att[b] oavsett om du har äkta svenskt AB så kan skattemyndigheten göra dej personligt ansvarig[/b].... Men de kan [b]inte koma åt dej ifall du har det registrerat i England[/b][/quote][br][br]Och varför blir man inte förvånad av att han i samma andetag vill sälja sin tjänst till dig, för att starta ett bolag i england? Sälj-prat är alltför ofta skitsnack. :nono
Kent Kumpula
Uppsala Bildteknik AB
www.uppsalabildteknik.com
1324
2
Det verkar vara säljsnack som du fått. Men han har inte 100% fel. [br][br]Om man har ett AB i Sverige så är ju minimum 100 000:- i aktiekapital (skall ändras till lägre) . [br][br]Om du av någon anledning kommer under 50 000:- i ditt AB i ett senare skede så måste du upprätta vissa dokument osv. Och har du inte gjort detta är du ansvarig för skulder efter detta datum. [br][br]Men följer du lagen och sköter ditt företag kan du inte bli betalningsansvarig. [br][br]Hans
13
När det gäller skatt för verksamhet som bedrivs i Sverige, vare sig direkt genom Ltd med svensk F-skatt och moms, eller genom filial vid fast näringsställe som är redovisningskyldig i Sverige så skall företagsskatt betalas för den omsättningen i Sverige.[br]Bedriver företaget verksamhet i UK så skall skatteanmälan göras till HMRC. Redovisningen av skatt är lite olika i UK och Sverige, UK har inte förskottsbetald källskatt.[br][br]När det gäller din personliga taxering så skall den redovisas i det land du är mantalsskriven i, jag förmodar av ditt inlägg att detta är Sverige.[br][br]Har bolaget redovisningskyldig verksamhet i Sverige skall självklart bokföringslagen efterlevas med krav på fysisk bokföring i Sverige, och Skatteverket kan självklart göra revision.[br][br]När det gäller om Skatteverket "kan komma åt dig" så är det en formulering som jag inte riktigt förstår. Filialens verksamhet och din privata ekonomi skall redovisas till Skatteverket i Sverige. Har bolaget verksamhet i UK så redovisar du till HMRC. Dessutom gäller ju EUs offentlighetsprincip, och den är ömsesidig.[br][br]Har brittisk MBA med inriktning på SME´s och arbetat med admin av Ltd sedan 1994, jobbar även med svenska bolagsformer. Så undrar du något om Brittiska (Engelska) Ltd så kan jag definitivt hjälpa dig.[br][br][email protected]
13
Ser nu att jag glömde besvara en av dina frågor. Du kan självklart registrera ett Ltd direkt genom Companies House, men du måste ha en Registered Office Address aktiv i UK som bolagets säte, och där ha Statutory Books fysiskt. Dessa kan hållas på annan adress i UK, men detta måste då anmälas till Companies House. [br][br]Till administartionen årligen hör inlämnandet av Annual Return och Annual Accounts till Companies House. Detta är två deklarationer som måste skickas in, tillsammans med avgift till Companies House årligen oavsett om verksamhet bedrivs aktivt eller ej. Ett stort antal människor som har köpt UK Ltd av "säljare/företag" i Sverige har drabbats av dyra förseningsavgifter eller till och med tvångslikvidering av sina företag, vilket kan medföra böter, samt att filialen upphör att gälla.[br][br]Companies House skickar själva inte ut dessa formulär, utan det åligger dig som Director att sköta inlämnande t av dessa, och vilka datum som gäller för inlämnandet av dem. Datumen är beroende av det datum då bolaget registrerades och inte som i Sverige 31/12 eller 30/6. [br][br]Så ta inte för lätt på dessa deklarationer.[br][br]HMRC, brittiska skatteverket måste också kontaktas vid registreringen och anmäla om skattepliktig verksamhet kommer att bedrivas i UK eller inte.
4
Hej,[br][br]En annan sak som är värt att tänka på om man överväger att registrera ett Ltd själv är att det är betydligt krångligare att få dokumentationen till Bolagsverket rätt om man ska göra det själv (juridiska dokument som ska finnas med svensk översättning etc). Det kan därför vara värt att vända sig till en seriös aktör, för priset man betalar är ändå litet med tanke på hur mycket tid och arbete man sparar
13
Om det är filialregistrering du menar så har Bolagsverket mallar för detta, fullmakt etc. på sin hemsida. Det är inte problematiskt där. Om man har avtal, patent etc som ägs av det brittiska Ltd´t så skall dessa stanna i Ltd´t och behöver inte översättas till svenska. Det enda som gäller Bolagsverket för UK Ltd´s som skall registrera filial för svensk verksamhet är dokumentation som visar att den som är VD/delgivningsbar person i Sverige har givits denna position av det brittiska företaget.
13
när det gäller de aktörer som 'säljer UK Ltd' i Sverige så kan tilläggas att ingen av dem har en brittisk utbildning, ingen som kallar sig företagsjurist är jurist, och om referenser önskas vad gäller dem, så är det bäst att kontakta Bolagsverket, som gett tillstånd för revisorer att kliva ur UK Ltd filialer i Sverige utan kostnad (normalt 800.00SEK) om de gör polisanmälan. Så är läget efter några år av blufföretag som arbetat på den svenska marknaden. Sorgligt men sant.[br][br]Tyvärr har de företag som sålt brittiska Ltd i Sverige förstört marknaden totalt för seriösa företagare.[br][br]Under våren kommer vi att arrangera seminarier tillsammans med Bolagsverket och Skatteverket om vilka regler som verkligen gäller i Sverige och UK[br][br]Tilläggas kan att ett av dessa 'företag' acceptus nyligen skickat ut email till tidigare kontakter och kunder och meddelat dessa att Companies House numera har som princip att Annual Return och Annual Accounts skall vara inne under december, enligt mailet skall dessa skickas in under november. Detta är ånyo en lögn. Varje UK Ltd´s Annual return och Accounts datum grundas på när företaget är registrerats och bokslutsdatum gäller senast 21 månader efter inregistrering och därefter årligen beroende på nokslutsår, som i UK är löpande.
11
Hej. [br][br]Jag bor just nu i Skottland då jag pluggar här. Har en EF som jag driver härifrån. Vill dock nu "uppgradera" till et ab. Brittiskt ab har jag funderat på. Vet precis vart jag ska vända mig och så. Tycker ni fortfarande att jag borde ha ett Svenskt Ab fastän jag bor i skottland i flera år till? Kommer bo här under studietiden i 3 år till. [br][br]MVh[br]Aria
13
Det ar svart att svara direkt pa din fraga utan att veta vilken verksamhet du bedriver och hur stor omsattning du har, vilka kunder etc.[br][br]Har du specifika fragor kan du maila [email protected]
11
[quote author=economa link=topic=4198.msg31219#msg31219 date=1266335149][br]Det ar svart att svara direkt pa din fraga utan att veta vilken verksamhet du bedriver och hur stor omsattning du har, vilka kunder etc.[br][br]Har du specifika fragor kan du maila [email protected][br][/quote][br][br]Hej economa. [br][br]Jag har mailat dig nu. Ska nämligen registrera ett ltd inom några dagar. Funderade på att göra allt själv då jag bor i storbrittanien. [br][br]Vad tycker du själv? [br][br]
13
Hej,[br]har inte fatt nagot email, forsok igen,[br][email protected][br]sjalvklart kan du registrera ditt Ltd sjalv, antingen direkt till Companies House, eller genom en formation agent, om du skall anvanda din nuvarande adress i Skottland som foroetagets Registered Office Address sa skall foretaget registraras hos Companies House i Edinburgh.
11
[quote author=economa link=topic=4198.msg31280#msg31280 date=1266476780][br]Hej,[br]har inte fatt nagot email, forsok igen,[br][email protected][br]sjalvklart kan du registrera ditt Ltd sjalv, antingen direkt till Companies House, eller genom en formation agent, om du skall anvanda din nuvarande adress i Skottland som foroetagets Registered Office Address sa skall foretaget registraras hos Companies House i Edinburgh.[br][/quote][br][br]Har ni fått mitt mail nu?[br][br]
11
SKulle behövas lite hjälp av någon med att fylla i in01 blanketten. [br][br]Skype någon? Det är lite lättar för då kan vi chatta live.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.