Ingångsvärden

5
Hej!

Jag är ingen fena på bokföring och det slog mig häromdan att jag kan ha gjort ett ordentligt misstag. Jag tar ett exempel nedan.

Låt säga att jag innan företagsstart har en dator, ett skrivbord och en arbetsstol. Jag startar firman och vill föra in dessa i företaget. Om jag nu inte fått allt om bakfoten så ska man kunna dra av för dessa till marknadsvärdet om de är inköpta senast ett år innan företagsstart vilket de är.

Min fråga blir då, var/när/hur ska jag dra av för dessa? Tar man upp det när man redovisar moms första gången som vilken annan inventarie, eller blir det någonting man tar upp när det är dags att deklarera? Blir inte riktigt klok på det där.

Kan tilläggas att jag kör Visma Enskild Firma.

Tack på förhand.

/C
106
Du bokför kvittona på inköpet av dessa saker till det värde som står på kvittona, på den dag de köptes. Dock kan du inte innan du är momsregistrerad dra av momsen på dessa kvitton, så hela kvittot räknas som en kostnad. Att bokas gentemot ditt konto (insättningar).
Mitt företag: [URL=http://intelligentmammals.se/]www.intelligentmammals.se[/URL]
Min bokföringsguide: [URL=http://bokforamoms.se/]www.bokforamoms.se[/URL]
Min roliga tvåspråkiga blogg: [URL=http://alltommig.nu/]www.alltommig.nu[/URL]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.