Kontering av verifikationer

5
Har en liten fundering.



Behöver man använda konteringsstämpel och stämpla alla kundfakturor, fakturor, kvitton osv eller räcker det med att man konterar direkt i bokföringsprogrammet?

Jag driver en enskild firma.
vh Magnus
GooData
88
Det räcker med bokföringsprogrammet.
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se
488
Men det är mycket bättre att skriva konteringen på fakturan / kvittot (du måste inte använda särksild stämpel, även om det underlättar). [br] [br]Med konteringen direkt på fakturan blir det otroligt mycket smidigare att se i efterhand hur du har gjort. [br] [br]Till exempel nästa gång du får en likadan faktura är det praktiskt att tjuvkika på den förra och se vilket konto du använde. Sånt går oerhört mycket fortare om kontot finns antecknat på fakturan. Eller när du upptäcker att du behöver rätta något som har blivit fel (jo, sånt händer ju!). Eller om din dator skulle krångla eller krascha.
26
[quote="Karin i Västergötland"] [br]Till exempel nästa gång du får en likadan faktura är det praktiskt att tjuvkika på den förra och se vilket konto du använde. Sånt går oerhört mycket fortare om kontot finns antecknat på fakturan. Eller när du upptäcker att du behöver rätta något som har blivit fel (jo, sånt händer ju!). Eller om din dator skulle krångla eller krascha.[/quote] [br] [br]Så gör jag nu, helt annan överblick. Gjorde dock inte så från början. :oops: [br] [br]Om jag i efterhand upptäcker att ett annat konto passar bättre än det jag använde, hur går jag till väga? Är det något att bry sig om? Eller jag kan lugnt använda det bättre kontot nästa gång? :?
488
För överblickens skull föredrar jag att ha årets alla kostnader av samma typ på samma konto. Kommer du på att du vill byta konto kan du kreditera det gamla kontot och debitera det nya med de belopp som du hade bokat tidigare. [br] [br]OBS! Skriv på ändringsverifikationen hur du tänker! T.ex. "Ombokning från konto xxxx eftersom...". Bifoga ett utdrag ur huvudboken från det ändrade kontot, eller anteckna vilka verifikationer det gäller, så du i efterhand kan hitta tillbaka till dem. Anteckna på de ändrade verifikationerna t.ex. "Kontot ändrat till xxxx på ver. zz". Ombokningar utan hänvisning är ett elände i efterhand när man har hunnit glömma hur 17 man tänkte...
26
Tackar! :) [br] [br]Om jag tidigare har bokfört följande: [br] [br]2017 Kredit 150,00 [br]2640 Debet 30,00 [br]4010 Debet 120,00 [br] [br]Och vill ändra konto 4010 till 6230. Lägger jag då till en ny bokföringsrad med? [br] [br]4010 Kredit 120,00 [br]6230 Debet 120,00 [br] [br]Momsen behöver jag inte klabba med? [br]Ändringsverifikationen är en bokföringsorder då eller? :oops:
488
Jajamän, Jörgen, precis så! Ändringsverifikationen är en bokföringsorder som kommer att få ett eget verifikationsnummer.
26
[quote="Karin i Västergötland"]Jajamän, Jörgen, precis så! Ändringsverifikationen är en bokföringsorder som kommer att få ett eget verifikationsnummer.[/quote] [br] [br]Åh, tack. :) [br] [br]Nu börjar jag nog få lite kläm på delar av det här med att föra bok. :D

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.