Preliminärskatt bokförs på vilket år?

1
Jag undrar, om jag har en enskild firma och betalar in en del av min preliminärskatt för 2005 den 17 januari i år - då kommer ju det som en utgift på 2006?? Borde det inte bokföras på 2005 även om det betalas in i januari året efter och hur gör jag det isåfall?? Har bokfört tidigare skatter på 2012 Egna skatter.
nna67
12
Ur Bokföringsnämndens rekommendation BFN R 11, Enskild näringsidkares bokföring: [br] [br][i]11. Skatter som hör till näringsverksamheten, t.ex. mervärdesskatt, arbetsgivaravgifter, preliminärskatt [b]för anställda[/b], särskild löneskatt för anställdas pensionskostnad och fastighetsskatt för näringsfastighet, skall bokföras i verksamheten (jfr p. 23 och BFN U 97:2). [br] [br]12. Näringsidkarens inkomstskatteskulder är privata skulder och skall inte bokföras i verksamheten. [br] [br]13. Om näringsidkarens privata skatter och avgifter betalas med verksamhetens medel skall betalningarna bokföras som näringsidkarens privata uttag. [br] [br]14. Resultatet av enskild näringsverksamhet beskattas hos näringsidkaren personligen och någon inkomstskatteskuld bokförs inte i verksamheten. /.../[/i] [br] [br](min kursivering av "för anställda") [br] [br]Av detta följer att du inte borde bokföra din egen preliminärskatt i verksamhetens bokföring över huvud taget! Den enskilda firman är nämligen inget eget skattesubjekt, utan det är du som privatperson som är skattskyldig. [br] [br]Om du nu absolut vill betala preliminärskatten med företagets pengar, så kan du förslagsvis när skattsedeln kommer debitera ett konto för [i]eget kapital[/i], t.ex. 2013 "av företaget betald prel.skatt" e.dyl., och kreditera det mot skattekontot 2012. Sen när du betalar skatten (måhända året efter) så debiterar du 2012 och krediterar lämpligt kassakonto. [br] [br]Men, som sagt, gör i stället som BFN rekommenderar och låt bli att bokföra preliminärskatten i firman, livet blir mycket enklare på det viset :)
1
Nu blir jag lite konfunderad. [br] [br]Om jag gör ett "eget uttag" ur firman, då betyder det att jag tar ut oskattade pengar ur firman som jag antingen måste sätta tillbaka igen, eller vid årets slut betala in egenavgifter för. [br] [br]Allt som jag sätter upp på egna uttag-kontot måste jag ju skatta för. Men om jag sätter upp skatten jag betalar för de egna uttagen som ett eget uttag, då måste jag ju skatta på skatten också, och det blir ju helt galet. [br] [br]Hjälp.. virrigt det här... [br] [br]Jens
12
Jag tror du har missförstått lite hur beskattning av enskild firma fungerar. [br] [br]Det du betalar skatt på är firmans [i]vinst[/i] och inget annat. [br] [br]Vinsten framgår av resultaträkningen, och som bekant (?) bokförs resultatpåverkande transaktioner på konton 3000 och uppåt. [br] [br]Egna uttag resp. insättningar är en helt intern övning på balansräkningen, dvs. de konton som börjar på 1 och 2. Dessa transaktioner påverkar över huvud taget inte beskattningen. [br] [br]Det finns alltså inget som heter "oskattade pengar" i en enskild firma, utan det är du som fysisk person som beskattas för den [i]vinst[/i] din firma gör, inte för hur mycket pengar du "tar ut" eller så. Bl.a. därför rekommenderar jag att du inte alls blandar in preliminärskatten i firmans bokföring, det blir bara komplicerat. [br] [br]Firman är inte en egen juridisk person, utan du [b]är[/b] firman, och det vore ju konstigt om du skulle beskattas särskilt när du t.ex. tar ut pengar från [i]ditt eget[/i] bankkonto, eller hur? :)
134
Jag har ändå betalt min prelskatt med firmans pengar. Men har då bokfört det som ett Eget Uttag eftersom det är precis som marhaus skriver. Man kan icke "dra av" prelskatten på firman, det är du som privatperson som är skatteskyldig. [br] [br]Men jag förstår era stirrigheter, jag var PRECIS likadan innan bitarna började falla på plats.
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.