Eg handel

6
Hej, måste börja med att ge berömm för denna mykt hjälpsamma forum 🙂

Min fråga lyder:

Vid handel med ett annat EG land, t.e.x att jag köper in en vara exl moms (iom att ja har VAT) Får hem den, säljer den till kunden.

Sen när jag ska redovisa de ska jag väll ha ingåendemoms 25%?



Exempel:

Varan kostar 100:- exkl moms - Inkommande moms 25Kr

Säljer varan för 250:- inkl moms - Utgående moms 50kr



Vad är det då jag pröjsar till Skatteverket är det: 50-25=25kr Eller bara 50kr? Snackade med en kille på Skatteverket och han sa att den ingående momsen bara ska skrivas dit som "ren formalitet" och att man kryssar i EG-handel. kan det stämma?



Tacksam för svar
88
Du ska göra en beräknad moms för dina inköp från annat EU-land: [br] [br]Låt säga att du köper in varor för 10 000:- (nu räknar jag svenska kronor för att inte ta med kursvinster och kursförluster som kan krångla till det hela) [br] [br]2440 Kredit 10 000:- (Lev. skulder) [br]4010 Debet 10 000:- (Inköp materiel och varor) [br]2645 Debet 2 500:- (Ingående moms utland, beräknad 25% av 10k) [br]2615 Kredit 2 500:- (Ber moms varuförvärv EU) [br] [br]Som du ser tar 2645 och 2615 ut varandra vilket endast är en bokföringsmässig åtgärd. När du sedan säljer varan slår du på 25% på försäljningspriset vilket blir utgående moms, det ska senare in till skattemyndigheten. Självklart ska då en kvittning ske av ingående resp. utgående moms för perioden. Dvs har din utgående moms varit större än den ingående har du en skuld till skatteverket, har din ingående moms varit större än din utgående har du en fordran på skatteverket. [br] [br]EU-momsen ska föras endast för statistiska underlag.
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se
6
Så man kan rent praktiskt säga att man alltid betalar in Inkommande momsen till Skatteverket, man kan inte dra av den ingående momsen vid handel med EG land?
88
Du har ingen ingående moms vid EG-handel. 2615 och 2645 tar ut varandra, debit och kredit tar ut varandra.
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se
6
Whoops sorry menar att man bara betalar Utgående moms?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.