Hur bokföra privat skuld i EF

4
Hejsan!
Jag har precis startat en liten EF och håller på att lära mig att bokföra. Och det är då en kontering jag inte vet hur jag ska göra, försökt leta på nätet efter svar..
Innan jag startade EF så köpte jag in lite material och tog då ur min egen ficka. Då blir detta nu en skuld till företaget. Jag är skyldig att bokföra från nu 1 nov och tänkte bokföra denna skuld. Har kollat runt på BAS-kontoplanen och hittat långfristig resp kortfrisig skuld kontogr 23 resp 28 men tror inte det är någon av dom eftersom där väl för banklån? Ska jag använda 2010 - eget kapital eller kanske 2018 - egen insättning. Jag ska ju förhoppningsvis kunna få pengarna igen, hur bokför man att betala tillbaka skulden?
Mycket tacksam för hjälp! Mvh /Maggan S, nybörjare
394
1
Bokföringsnämnden har en skrift "om att föra bok" som du kan ladda hem fritt från[br][br]http://www.bfn.se/info/att-fora-bok.aspx
Ulf Bjarme
2066
2
Läs någon grundläggande bok eller kurs om bokföring, Komvux brukar ha gratis kurser.[br]Kort svar, ja 2018 är rätt konto, för uttag finns motsvarande 201*, kommer inte ihåg exakt nummer.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
9
[br]Wow vilket bra bok tips!  :bravo[br]Tackar!![br][br]Boken beställ, nu kanske jag slipper muta min ekonomiskt kunnige kompis varje år...
4
Jodå, jag har läst på nätet och lånat böcker på bibblan, redan köpt "Om att föra bok" vilken är jättebra. Har även skatteverkets broshyrer om bokföring som också ger mycket matnyttigt. Men har inte hittat någon bokföringskurs förrutom dom jättedyra som ligger på flera tusen kronor. Men tack alla för tipsen![br]Tack Jonathan för 2018 och jag ska kolla upp 201* .[br]Mvh Maggan
4
Har hittat en 2890 - övriga kortfristiga skulder - så den hade jag tänkt att använda :)
2066
2
Dina egna insättningar, uttag och resultat skall ligga under 201* om du följer baskontoplanen. 2890 är tänkt mer för övriga kortfristiga skulder, ex. lån som betalas av under året och div sånt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
4
Okej! Jag hade tänkt att följa baskontoplanen. Så jag gör som du säger :nicka [br]Tack för ditt svar!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.