Starta EF, eller AB?

3
Hejsan är ny här och har tittat i gamla trådar efter min fråga utan framgång. Tycker det är ett intressant ämne, nämligen den sänkta arbetsgivaravgiften för alla under 26 år.

Till min fråga:Hur skulle det fungera om man som jag (under 26) startade ett AB som man själv är anställd i. Kan jag åtnjuta den lägre arbetsgivaravgiften då?

Om ja, hur mycket extra skulle det innebära i "lädret" om man har för avsikt att ta ut en lön på 300 000?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=753406
394
1
Det finns ett förslag om att arbetsgivaravgiften för alla som vid årets ingång (2009) är högst 25 år ska sänkas till 15,49 %.[br][br]Givetvis gäller det även en anställd ägare i ett AB.[br][br]Nedsättningen av arbetsgivaravgiften på 300 000 kr i årsinkomst blir (21,31-15,49) = 0,0582*300000=17 460 kr för bolaget.
Ulf Bjarme
3
OKej visste inte att det bara var ett förslag.Vart fick du 21,31 ifrån? på DN står det ju att den ska sänkas från 32,42%. Kritisk  rtfm Måste säga att det verkar ju bara helt fantastiskt om förslaget nu blir verklighet. Vad skulle du förresten säga är detta ett fullt tillräckligt skäl för att starta ett AB? Finns det några nackdelar annars mot att ha en enskild firma? Äter ökande redovisningsomkostnader upp min lilla förtjänst på arbetsgivaravgiften kanske? Tack för svar!
394
1
Sedan 2007 gäller en lägre arbetsgivaravgift för ungdomar. Den är 2008 - 21,31 % för ungdomar födda mellan 1983 -1989.[br][br]Lägre egenavgifterna gäller även om du bedriver enskild näringsverksamhet och då med 20,45 % vid 1 karensdag.[br][br]Arbetsgivaravgifterna blir i stort sett lika om du har en enskild näringsverksamhet eller  AB så de är inget skäl att starta ett AB.
Ulf Bjarme

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.