Bokföring i excel...

3
Hej!

Har startat ett företag inom hälsovård på 25 %. Inför detta tänker jag använda mig av excel i samband med bokföring. Är detta smart eller inte? Jag vet inte, så jag hoppas att någon svarar med bra argument...



Jag tror t ex att det kommer att vara ca 200 verifikationer under ett år.



Har någon ett bra svar?



//Plingis
68
Det råder nog delade meningar om detta med Excel som bokföringsprogram. [br] [br]Enligt bokföringslagen skall bokföringen göras på ett varktigt sätt. D.v.s. Du skall inte i efterhand kunna "frisera" siffrorna. Det är ju därför ställt utom allt tvivel att Du inte får sköta Din bokföring med blyerts - alltså borde man inte få använda excel heller. Spelar ingen roll om Du har 1 eller 200 verifikationer per år. [br] [br]Du bör nog rådfråga Din egen skattemyndighet innan Du sätter igång. Det är ju ändå just dom som kan "trampa"på Dig i efterhand. Vad jag har förstått så kan olika skattemyndigheter ha olika syn inte bara på detta utan även på mycket annat.
3
Hej! [br]Tack för svar. Jag får ta kontakt med mitt skattekontor... så får vi se vad de svarar... Det som du nämner verkar dock högst rimligt. [br] [br]Som alla andra försäker man hålla ute på utgifterna och skulle inte excel vara ett laglift sätt så kanske det finns andra okostsamma sätt att bokföra på? Har du något tips? [br] [br]Jag återkommer med svar om jag kommer ihåg. Om du vill veta vad de svarade och jag inte skrivit om det så skriv ett svar på detta svar så får jag en e-post. [br] [br]MVH [br]//Plingis
26
Lagen säger ju bl.a. följande: [br] [br][quote] [br]Rättelse av bokföringspost [br] [br]5 § Om en bokföringspost rättas, skall det anges när rättelsen har skett och vem som har gjort den. Sker rättelsen genom en särskild rättelsepost, skall det samtidigt säkerställas att det vid en granskning av den rättade bokföringsposten utan svårighet går att få kännedom om rättelsen. [br][/quote] [br] [br][quote] [br]7 kap. Arkivering av räkenskapsinformation m.m. [br] [br]Former för bevarande [br] [br]1 § Räkenskapsinformation skall bevaras i [br]1. vanlig läsbar form (dokument), [br]2. mikroskrift som kan läsas med förstoringshjälpmedel, eller [br]3. annan form som kan läsas, avlyssnas eller på annat sätt uppfattas endast med tekniskt hjälpmedel (maskinläsbart medium) och som genom omedelbar utskrift kan tas fram i sådan form som avses i 1 eller 2. [br]Dokument, mikroskrift och maskinläsbart medium med räkenskapsinformation som företaget har tagit emot från någon annan skall bevaras i det skick materialet hade när det kom till företaget. Dokument, mikroskrift och maskinläsbart medium med räkenskapsinformation som företaget självt har upprättat skall bevaras i det skick materialet fick när räkenskapsinformationen sammanställdes. [br][/quote]
68
[quote="Jörgen"]Lagen säger ju bl.a. följande: [br] [br][quote] [br]Rättelse av bokföringspost [br] [br]5 § Om en bokföringspost rättas, skall det anges när rättelsen har skett och vem som har gjort den. Sker rättelsen genom en särskild rättelsepost, skall det samtidigt säkerställas att det vid en granskning av den rättade bokföringsposten utan svårighet går att få kännedom om rättelsen. [br][/quote] [br] [br]Hur ska man utan svårighet få kännedom om rättelsen som skett i ett excel-dokument? [br] [br]Man får ju inte "sudda" i bokföringen. Man får inte göra ebn rättelse genom att göra den tidigare registreringen oläslig. Det är ju just det man gör vid en rättelse i excel. [br] [br]Som jag skrev tidigare, finns det olika uppfattningar om detta. Vad jag tycker saknar fullständigt betydelse. Det avgörande är vad Skattemyndigheten hemma hos Plingis tycker. Hos Jörgen är excel kanske OK - hos Plingis inte - eller tvärtom :) [br] [br]Kanske bäst att inte fråga?
488
200 verifikationer om året är relativt många för ett såpass litet företag. Motsvarar sisådär 2 pärmar. Har du såpass många verifikationer att hålla reda på skulle jag satsa på ett komplett bokföringsprogram. [br] [br]Däremot kan du kanske klara dig utan leverantörsreskontra och kundreskontra i ett såpass litet företag. Dina kundfakturor kan du göra i Excel eller Word, om du bara är noga med att hålla koll på nummerserien så inga fakturanummer blir överhoppade eller dubblerade, och att du räknar rätt när du anger momsen.
68
[quote="Karin i Västergötland"]200 verifikationer om året är relativt många för ett såpass litet företag. Motsvarar sisådär 2 pärmar. Har du såpass många verifikationer att hålla reda på skulle jag satsa på ett komplett bokföringsprogram. [br] [br]Däremot kan du kanske klara dig utan leverantörsreskontra och kundreskontra i ett såpass litet företag. .......[/quote] [br] [br]Vad Du än gör - [b]köp inget bokföringsprogram![/b] [br]Med detta menar jag - köp inget renodlat bokföringsprogram, lägg hellre till en hudralapp eller två och köp ett program med både bokföring, fakturering, kunder, leverantörer och artiklar i samma program. - Det finns sådana program. Du kommer att kunna hantera Din bokföring på mindre än halva tiden i ett sådant program: [br]- När Du fakturerar i programmet, då bokförs Dina fakturor helt automatiskt. Inget konterande och alltid rätt [br]- Dina leverantörsfakturor bokförs automatiskt genom att bara ange leverantör, fakturanummer och belopp. Inget konterande och alltid rätt. [br]Upp till 60-70% automatiskt gör att Du sparar halva tiden. [br]Alltså - Köp inget bokföringsprogram!
720
[quote="Sten_UNICELL"][quote="Karin i Västergötland"]200 verifikationer om året är relativt många för ett såpass litet företag. Motsvarar sisådär 2 pärmar. Har du såpass många verifikationer att hålla reda på skulle jag satsa på ett komplett bokföringsprogram. [br] [br]Däremot kan du kanske klara dig utan leverantörsreskontra och kundreskontra i ett såpass litet företag. .......[/quote] [br] [br]Vad Du än gör - [b]köp inget bokföringsprogram![/b] [br]Med detta menar jag - köp inget renodlat bokföringsprogram, lägg hellre till en hudralapp eller två och köp ett program med både bokföring, fakturering, kunder, leverantörer och artiklar i samma program. - Det finns sådana program. Du kommer att kunna hantera Din bokföring på mindre än halva tiden i ett sådant program: [br]- När Du fakturerar i programmet, då bokförs Dina fakturor helt automatiskt. Inget konterande och alltid rätt [br]- Dina leverantörsfakturor bokförs automatiskt genom att bara ange leverantör, fakturanummer och belopp. Inget konterande och alltid rätt. [br]Upp till 60-70% automatiskt gör att Du sparar halva tiden. [br]Alltså - Köp inget bokföringsprogram![/quote] [br] [br]Köp inte ett ekonomisystem utan ett renodlat bokföringsprogram!! Sten pratar i egen sak men det räcker att titta på hans program för att förstå vilka problem man kan få med de integrerade programmen om man inte är 200% säker på vad man gör bokföringsmässigt. I de integrerade programmen sker saker och ting i programkoden och du själv har ingen möjlighet att se vad som påverkar vad och var du ska gå in och rätta ett fel om något blivit fel. [br]Att kontera eller inte är inte heller ett argument för ett ekonomisystem. Konteringen gör man på verifikaten och huruvida du bokfört in dem i ett bokföringsprogram eller i ett ekonomisystem har därvidlag ingen betydelse. Att det sedan skulle gå snabbare att mata in verifikationer genom att ange leverantör, fakturanummer och belopp än vad det tar att lägga in konotnummer för leverantörer, moms och kostnadskonto faller på sin egen orimlighet. [br]Ett gratisprogram för bokföring som jag testade i somras heter något i stil med DoFree. Det är byggt på access och är faktiskt rätt så enkelt att köra.
68
[quote="Redkon"] [br]..... Sten pratar i egen sak ...[/quote] [br]Eftersom Du skriver att jag talar i egen sak, tvingar Du mig att svara på Ditt inlägg. [br]Vad menar Du? Mitt inlägg handlade inte om våra program utan om integrerade system i allmänhet. Vi har ju både renodlade bokföringsprogram och integrerade system och Du missade att titta på vår prislista. Vi säljer hellre ett billigt program med både bokföring, fakturering etc än ett dyrare bokföringsprogram. Detta framgår med all önskvärd tydlighet på vår hemsida. [br] [br]Om Du har rätt - dv.s. att det skulle vara bättre med ett renodlat fristående bokföringsprogram än med ett integrerat system, då förstår inte jag varför alla system som kostar lite mera är just integrerade system. Alla större system är integrerade. [br] [br]Du talar mot bättre vetande när Du gör gällande att det skulle bli mindre fel om en normal användare konterar manuellt jämfört med den automatiska bokföringen i ett integrerat system. Du påstår dessutom att man inte gör någon tidsvinst i ett integrerat system - Du vet säkert bättre. [br] [br][quote="Redkon"] [br]Att det sedan skulle gå snabbare att mata in verifikationer genom att ange leverantör, fakturanummer och belopp än vad det tar att lägga in konotnummer för leverantörer, moms och kostnadskonto faller på sin egen orimlighet. [br][/quote] [br] [br]Medan Du fortfarande skriver verifikationstexten - som ju in princip är just ovanstående, är man i ett integrerat system redan på väg till nästa faktura.
720
[quote="Sten_UNICELL"][quote="Redkon"] [br]..... Sten pratar i egen sak ...[/quote] [br]Eftersom Du skriver att jag talar i egen sak, tvingar Du mig att svara på Ditt inlägg. [br]Vad menar Du? Mitt inlägg handlade inte om våra program utan om integrerade system i allmänhet. Vi har ju både renodlade bokföringsprogram och integrerade system och Du missade att titta på vår prislista. Vi säljer hellre ett billigt program med både bokföring, fakturering etc än ett dyrare bokföringsprogram. Detta framgår med all önskvärd tydlighet på vår hemsida. [br] [br]Om Du har rätt - dv.s. att det skulle vara bättre med ett renodlat fristående bokföringsprogram än med ett integrerat system, då förstår inte jag varför alla system som kostar lite mera är just integrerade system. Alla större system är integrerade. [br] [br]Du talar mot bättre vetande när Du gör gällande att det skulle bli mindre fel om en normal användare konterar manuellt jämfört med den automatiska bokföringen i ett integrerat system. Du påstår dessutom att man inte gör någon tidsvinst i ett integrerat system - Du vet säkert bättre. [br] [br][quote="Redkon"] [br]Att det sedan skulle gå snabbare att mata in verifikationer genom att ange leverantör, fakturanummer och belopp än vad det tar att lägga in konotnummer för leverantörer, moms och kostnadskonto faller på sin egen orimlighet. [br][/quote] [br] [br]Medan Du fortfarande skriver verifikationstexten - som ju in princip är just ovanstående, är man i ett integrerat system redan på väg till nästa faktura.[/quote] [br] [br]Varför i allvärlden skulle jag lägga tid på att skriva någon verifikationstext. Nej du, jag lägger min tid på vettigare saker som faktiskt ger lite ekonomistyrningar i företag. Det innebär också ex att ett sådant program som ditt där man inte alltid kan välja utskrifter på skärm är helt värdelöst att använda som arbetsredskap. Unicell är ett program för de som ser bokföring som något nödvändigt ont inte för de som ser det som en del av att driva ett företag. [br]Ps har precis i dagarna gjort om bokföringen för en ny klient. Han hade bokfört i ditt program och alternativet för mig var att manuellt räkna om hela årets moms/omsättning för att kunna deklarera det rätt eller att bokföra om samtliga verifikat. Eftersom det inte rörde sig om mer än 150 verifikationer så gick det dock fortare att köra in på nytt (20-30 minuter) än att försöka räkna för hand.
26
Kan inte vi som vill lära oss bokföring få göra det utan ständigt återkommande reklaminlägg för företaget Unicell. Jag har tappat räkningen på hur många trådar som har tappat fokus på grund av dessa reklaminslag på olika forum. [br] [br]Jag har ett fungerande bokföringsprogram som jag är mycket nöjd med. Låt mig därför slippa Unicells gerillamarknadsföringsprojekt på olika forum. :) [br] [br]Åter till ämnet. :)
488
Jag har ingen erfarenhet av programmet Unicell, så det kan jag inte kommentera. Men rent allmänt så gillar jag program där man tydligt kan se vad som har gjorts. [br] [br]Ingen är så perfekt att man aldrig gör fel, till och med när man inte är nybörjare. Då är det superviktigt att man lätt kan förstå vad som har hänt i programmet, så man snabbt kan lista ut hur man ska rätta till felen. Därför är jag misstänksam mot program som gör mycket på egen hand. [br] [br]Det betyder inte att jag är fientlig mot leverantörsreskontror som är integrerade med bokföringen. Men jag har en del dåliga erfarenheter av till exempel automatiska momsrapporter. Om man okritiskt följer vad en automatisk momsrapport anger, och inte kollar att rättelser och periodiseringar (= bokningar som gäller en annan månad) hamnar rätt, kan det bli väldigt rörigt.
68
[quote="Redkon"] [br]Varför i allvärlden skulle jag lägga tid på att skriva någon verifikationstext. Nej du, jag lägger min tid på vettigare saker som faktiskt ger lite ekonomistyrningar i företag. [br][/quote] [br]Om Du som är redivisningskonsult på varje verifikat skriver en liten beskrivande text då skulle det vara enklare inte bara för Dig själv utan även för Dina klienter att följa upp vad Du har gjort. [br] [br][quote="Redkon"] [br]Det innebär också ex att ett sådant program som ditt där man inte alltid kan välja utskrifter på skärm är helt värdelöst att använda som arbetsredskap. [br][/quote] [br]Det finns inte en enda utskrift eller rapport i våra program som man inte kan få som skärmutskrift. Ditt påstående visar bara att Du varken tittat på vår video eller tittat i programmet. Vemsomhelst kan kontrollera detta. [br] [br][quote="Redkon"] [br]Ps har precis i dagarna gjort om bokföringen för en ny klient. Han hade bokfört i ditt program och alternativet för mig var att manuellt räkna om hela årets moms/omsättning för att kunna deklarera det rätt eller att bokföra om samtliga verifikat. Eftersom det inte rörde sig om mer än 150 verifikationer så gick det dock fortare att köra in på nytt (20-30 minuter) än att försöka räkna för hand.[/quote] [br]Alla andra redovisningskonsulter även revisorer t.ex Öhrings/Price Waterhouse (som vi har visst samarbete med) använder vår SIE-export. SIE exporten är en standard - samma standard som alla andra bokföringsprogram också har. Hade Du använt den exporten hade Du sluppit det arbetet. [br] [br]Istället för att ilskna till och ösa galla över ett program som Du inte känner till tycker jag att Du ska titta på programmet förutsättningslöst och ge det en rimlig chans. Detta gäller förstås inte bara våra program - detta gäller alla program som Du vill yttra Dig över.
488
[quote="Sten_UNICELL"][quote="Redkon"] [br]Varför i allvärlden skulle jag lägga tid på att skriva någon verifikationstext. Nej du, jag lägger min tid på vettigare saker som faktiskt ger lite ekonomistyrningar i företag. [br][/quote] [br]Om Du som är redivisningskonsult på varje verifikat skriver en liten beskrivande text då skulle det vara enklare inte bara för Dig själv utan även för Dina klienter att följa upp vad Du har gjort. [/quote] [br] [br]Där håller jag med Sten. En kort men genomtänkt verifikationstext till varje bokning är en ovärderlig hjälp i efterhand när man stämmer av vad man har gjort, och försöker komma ihåg hur man tänkte. [br] [br]Tack vare verifikationstexterna kan det ofta räcka att ta fram ett utdrag ur huvudboken på skärmen och direkt identifiera den verifikation man undrar över. Man slipper bläddra fram ett dussin utspridda verifikationer till allt som är bokfört på kontot, när man vill kolla upp något.
720
[quote]Om Du som är redivisningskonsult på varje verifikat skriver en liten beskrivande text då skulle det vara enklare inte bara för Dig själv utan även för Dina klienter att följa upp vad Du har gjort.[/quote] [br] [br]Nu är det ju inte så att jag planlöst sitter och leter i verifikationslista över något verifikat. Är dt något jag undrar över när det gäller banken tar jag ett huvudbok över bankkontot, är det en inventarier en huvudbok över inventariekontot. Undrar jag när hyran är betald så inte letar jag efter en verifikation där texten är "betalt hyra" utan skriver en huvudbok över hyra och får direkt upp verifikatnummer. Glöm inte att bokföring och ekonomistyrning handlar om att förstå siffror och samband inte att läsa innantill. [br] [br][quote]Det finns inte en enda utskrift eller rapport i våra program som man inte kan få som skärmutskrift. Ditt påstående visar bara att Du varken tittat på vår video eller tittat i programmet. Vemsomhelst kan kontrollera detta.[/quote] [br] [br]Då har du för dåliga instruktoner i ditt program. Resultat och balansräkningar samt momsrapporter går iallafall inte att skriva ut på skärmen. Dessutom är den dagboken man kan se på skärmen inte en dagbok utan bara en vverifikationslista utskriven i datumordning istället för i verifikationsnummer ordning. [br] [br] [br][quote]Alla andra redovisningskonsulter även revisorer t.ex Öhrings/Price Waterhouse (som vi har visst samarbete med) använder vår SIE-export. SIE exporten är en standard - samma standard som alla andra bokföringsprogram också har. Hade Du använt den exporten hade Du sluppit det arbetet.[/quote] [br] [br]Jag är inte så dum så att jag inte kan använda SIE, men hur mycket hjälper det attjag får in en felaktig bokföring i mitt system. Du vägra acceptera det faktum (och bemöter inte heller detta) att ditt program inte hanterar flera olika momssatser samtidigt. I detta fallet rör det sig om en kund som både säljer med 12% och 25% i moms. All moms och all omsättning låg på samma konton vilket gör det omöjligt att göra en momsredovisning utan att manuellt gå igenom varenda faktura och se fördelningen. Utående moms ska redovisas på olika konton för 25, 12 och 6 moms. [br] [br][quote]Istället för att ilskna till och ösa galla över ett program som Du inte känner till tycker jag att Du ska titta på programmet förutsättningslöst och ge det en rimlig chans. Detta gäller förstås inte bara våra program - detta gäller alla program som Du vill yttra Dig över[/quote] [br] [br]Jag uttalar mig inte om program jag inte vet något om, tro mig. Under 20 års tid har jag använt en uppskö av olika program just för att dett program är bra på något och ett annat på något annat. Ännu finns det inte ett program på marknaden som klarar alla olika krav som kan tänkas ställa på "drömprogrammet" men vissa är bättre andra sämre. För ett företag är kanske kravet på bra projekt/objekt redovisning det viktigaste och för ett annat snabbheten i inmatningen. För ett är en rapportgenerator viktigare än möjligheten att skriva radtexter istället för verifikationstexter. [br]Som rdovisnignskonsult gäller det att vara vaken för vad det egentligen är klienten behöver och just av den anledningen så kör vi idag 3 olika bokföringsprogram och 2 olika ekonomisystem och har genom året haft ytterligare 3-4 olika system som vi tidvis använt oss av men som vi sedan skrotat för att något bättre dykt upp. Naturligtvis vore det idealiska för oss att hitta ett system som klarar alla de krav som våra klienter ställer, framförallt hade det blivit billigare, men fram till den dagen så gäller det all hålla sig ajour med alla de program som finns så långt det går och att hela tiden känna av och känna till vad marknaden erbjuder.
488
[quote="Redkon"]Nu är det ju inte så att jag planlöst sitter och leter i verifikationslista över något verifikat. Är dt något jag undrar över när det gäller banken tar jag ett huvudbok över bankkontot, är det en inventarier en huvudbok över inventariekontot. Undrar jag när hyran är betald så inte letar jag efter en verifikation där texten är "betalt hyra" utan skriver en huvudbok över hyra och får direkt upp verifikatnummer. Glöm inte att bokföring och ekonomistyrning handlar om att förstå siffror och samband inte att läsa innantill.[/quote] [br] [br]Jag förklarade nog inte tillräkligt bra hur jag menade. När jag har tagit fram min huvudbok över inventariekontot på skärmen har jag en bra hjälp av att se på verifikationstexten vilken av posterna som avsåg inköp av stolar, tex, så jag slipper plocka fram alla verifikationer som har bokförts på inventariekontot innan jag hittar just fakturan med stolar. [br] [br][quote] Under 20 års tid har jag använt en uppskö av olika program just för att dett program är bra på något och ett annat på något annat... [br]Som rdovisnignskonsult gäller det att vara vaken för vad det egentligen är klienten behöver och just av den anledningen så kör vi idag 3 olika bokföringsprogram och 2 olika ekonomisystem.... Naturligtvis vore det idealiska för oss att hitta ett system som klarar alla de krav som våra klienter ställer, framförallt hade det blivit billigare....[/quote] [br] [br]Intressant tanke, att köra olika program till olika klienter! Det är ju faktiskt ett sätt att slippa ifrån det retliga i att varje program har sina svaga sidor, likaväl som sina goda sidor. [br] [br]Särskilt saknar jag bra program / ekonomisystem i mellanklassen. [br] [br]För småföretag finns det lätthanterliga, billiga program som är snabba att mata in uppgifter i, men som i allmänhet är ganska begränsade när det gäller vilka uppgifter man kan smidigt kan få ut ur dem. [br] [br]Och för storföretagen finns det stora dyra jättesystem, som erbjuder en våt dröm av nästan obegränsade möjligheter att söka fram information på alla möjliga kriterier, men i stället är de komplicerade att lära sig och åbäkiga och ogenomtänkta att registrera i, så att en enkel rutinfaktura lätt kan kräva oändligt många knapptryckningar. [br] [br]Tänk om det funnes program som kombinerade det bästa från bägge världarna. [br] [br]Eller tänk åtminstone om hela programbranschen kunde ena sig om en gemensam standard för vad "enter", "tab", "esc", "F1" m.fl. betyder... Jag tror det måste vara nån sorts kreativitetstest hos programskapare: Vilken ny tangent kan vi komma på för att tala om att en uppgift är färdiginmatad? Varför inte "Home" nästa gång, eller "Delete"?? [br] [br]Men ursäkta, nu har jag visst kommit från ämnet i den här tråden...
3
Hej! [br]Det var värst vilken diskussion det blev om Unicell mm... Men, här är iallafall svaret jag fick av BFN om Excel som bokföringsprogram: [br] [br]Jag ställde frågan: [br]Hej! [br]Jag bokför för ett företag, enskild firma. Jag undrar om bokföring är ok att göra i ett excelark med utskrifter? Är det lagligt att gå till väga på det sättet? [br] [br]Jag fick svaret: [br]I vår vägledning Löpande bokföring (www.bfn.se) framgår närmare hur den löpande bokföringen ska fullgöras. Av vägledningen framgår bl.a. att: [br] [br]"Bokföringen ska alltid ske på ett varaktigt sätt och det som har bokförts får aldrig utplånas eller göras oläsligt. En ändring i bokföringen härefter måste alltid följa bestämmelserna i punkterna 36-38 om rättelse av bokföringspost. Det innebär att preliminära poster i bokföringen som kan ändras i efterhand och där inte ändringen framgår av bokföringen inte uppfyller kraven för bokföringsskyldighetens fullgörande." [br] [br]Inregistrerade uppgifter i excel kan enkelt ändras utan att det framgår i efterhand vilket gör att det inte uppfyller kraven på varaktighet. Att investera i ett bokföringsprogram är därför tillrådligt. Det finns flera på marknaden varav många till en låg kostnad. [br] [br]Med vänlig hälsning [br]Ulla Stenfors
68
Tack Karin och tack Plingis - balanserade inlägg i en för övrigt alltmer hetlevrad debatt. De senaste två inläggen skulle verkligen vara en bra avrundning med bra svar på de inledande frågorna. [br] [br][b]Tyvärr[/b] är det så att någon istället har använt tråden till att med klara och tydliga osanningar ösa goja över ett program som han inte bemödat sig om att titta närmare på. Så länge dessa osanningar flödar, ser vi oss tvingade att tala om hur det verkligen förhåller sig: [br]Vi skrev tidigare: "Det finns inte en enda utskrift eller rapport i våra program som man inte kan få som skärmutskrift. Ditt påstående visar bara att Du varken tittat på vår video eller tittat i programmet. Vemsomhelst kan kontrollera detta." Trots att vi så tydligt anger att detta gäller alla utskrifter kommer följande påstående: [br][quote="Redkon"]... Resultat och balansräkningar samt momsrapporter går iallafall inte att skriva ut på skärmen.[/quote] [br]Det är exakt samma tillvägagångssätt varje gång man vill ha en skärmutskrift helt oavsett vilken utskrift det gäller: På skrivardialogrutan kryssar man i "Skärmutskrift" (Beroende på skrivare kan det istället stå "Förhandsgranska") [br]Alltså en klar osanning som vi inte gärna kan tolerera. [br]Och det fortsätter: [br][quote="Redkon"]...Du vägra acceptera det faktum (och bemöter inte heller detta) att ditt program inte hanterar flera olika momssatser samtidigt. I detta fallet rör det sig om en kund som både säljer med 12% och 25% i moms. All moms och all omsättning låg på samma konton vilket gör det omöjligt att göra en momsredovisning utan att manuellt gå igenom varenda faktura och se fördelningen. Utående moms ska redovisas på olika konton för 25, 12 och 6 moms.[/quote] [br]Du kan ha valfritt antal momssatser i programmet och varje momssats kan redovisas på ett eget konto. Allt annat är okunskap eller ren osanning! [br] [br][quote="Redkon"]Jag uttalar mig inte om program jag inte vet något om, tro mig. Under 20 års tid har jag använt en uppskö av olika program just för att dett program är bra på något och ett annat på något annat. [/quote] [br]- Det är synd att detta inte märks. Jag önskar verkligen att Du tittar närmare på programmet. OBS! Jag kan absolut inte rekommendera Dig att använda programmet för Din verksamhet. Härvidlag har Du helt rätt när Du skriver: "För ett företag är kanske kravet på bra projekt/objekt redovisning det viktigaste och för ett annat snabbheten i inmatningen. För ett är en rapportgenerator viktigare än möjligheten att skriva radtexter istället för verifikationstexter." Vi har inget program som är inriktat speciellt på Din verksamhet. Det är också det som gör att Du måste titta på våra program ur Dina klienters ögon - programmet som är bra för Dina klienter, behöver inte vara programmet som Du gillar. [br] [br][quote="Redkon"].... men fram till den dagen så gäller det all hålla sig ajour med alla de program som finns så långt det går och att hela tiden känna av och känna till vad marknaden erbjuder.[/quote] [br]- här är vi ense! Jag begär självfallet inte att Du ska gilla våra program. Du får gärna ta upp så mycket negativt Du någonsin kan, det tål vi! Men snälla, håll Dig till sanningen, annars tappar Du ju själv Din trovärdighet.
232
Om jag inte missminner mig så riktar sig Unicell till småföretagare som nyligen startat upp sin verksamhet. Då räcker säkert alla nödvändiga och lagstadgade funktioner gott och väl till... [br] [br]Jobbar man proffisionellt med ekonomi/bokföring så skall man använda sig av system därefter.. [br] [br]Själv började jag med UNI_BAS i starten, men bytte till Mamut (mycket bra) efter ett knappt år... Har inget att klaga på vad gäller UNI_BAS i alla fall, men även jag hade problem med SIE-exporten faktiskt ;) , dock så bytte jag program eftersom mitt behov ändrades i takt med verksamheten.. [br] [br]*mer off topic* - Sten, nu har du tydligen ett utmärkt läge att "marknadsföra" ditt program, kanske slipper vi då all egenreklam framöver? Som kanske är orsaken till denna pajkastning..
M-Daniel Johansson

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.