Konto för webbhotellkostnader?

26
Hej,



Vilket konto använder man lämpligast för:



1. Inköp av domännamn.

2. Inköp av utrymme hos webbhotell.



4010?



Använder bas2005 och har enskild firma.



Tack!
488
Om det är av karaktären löpande kostnader skulle jag nog använda 6230 "Datakommunikation". Där brukar jag bokföra internetabonnemang och sånt.
26
Hej och tack, [br] [br]Båda är löpande på det viset att kostnaden återkommer i ena fallet en gång om året och i andra fallet en gång i kvartalet. Då får det bli det kontot istället för 6540 IT-tjänster som jag anade efter lite sökning. :) [br] [br]Jag har samlat på mig några frågor till. Är ny på detta. [br] [br]I dag drog Plusgirot årsavgiften från mitt Plusgirokonto. [br]– Hamnar kontot 1920 som både Debet och Kredit då? [br]– Hur blir det med momsen på en sådan kostnad? [br]– Använder jag en bokföringorder som verifikation? [br] [br]Tack på förhand! :)
149
[quote="Jörgen"]Hej och tack, [br] [br]Båda är löpande på det viset att kostnaden återkommer i ena fallet en gång om året och i andra fallet en gång i kvartalet. Då får det bli det kontot istället för 6540 IT-tjänster som jag anade efter lite sökning. :) [br] [br]Jag har samlat på mig några frågor till. Är ny på detta. [br] [br]I dag drog Plusgirot årsavgiften från mitt Plusgirokonto. [br]– Hamnar kontot 1920 som både Debet och Kredit då? [br]– Hur blir det med momsen på en sådan kostnad? [br]– Använder jag en bokföringorder som verifikation? [br] [br]Tack på förhand! :)[/quote] [br] [br]Använd 1920 Debet och 65?? (tror jag) bankkostnader Kredit [br]Tror inte att det är moms på PG [br]Gör en bokföringsorder..
26
6570 Bankkostnader, menar du va?
488
precis.
26
Tackar och bockar. :D
26
[quote="dave.hugo"] [br]Använd 1920 Debet och 65?? (tror jag) bankkostnader Kredit [br]Tror inte att det är moms på PG [br]Gör en bokföringsorder..[/quote] [br] [br]Det måste väl bli tvärt om? Eller tänker jag galet?
720
[quote="Jörgen"][quote="dave.hugo"] [br]Använd 1920 Debet och 65?? (tror jag) bankkostnader Kredit [br]Tror inte att det är moms på PG [br]Gör en bokföringsorder..[/quote] [br] [br]Det måste väl bli tvärt om? Eller tänker jag galet?[/quote] [br] [br]Det är naturligtvis tvärtom, pengarna dras ju från kontot. Annars vore det väl för bra för att vara sant att banken skulle börja betala för att man vill ha ett konto hos dem. [br] [br]Detta är absolut inget verifikat som det ska vara en bokföringsorder till, det finns riktigt underlag i form av kontoutdraget. Börja inte direkt med att ta "genvägar" och skapa bokföringsorder så fort inte verifierande underlag finns tillgängligt direkt. det är så lätt att detta eskalerar och till slut får man in en bokföring som till 80% består av bokföringsordrar och resten är kontantkvitton.
26
Tack. Då tänkte jag korrekt. :D

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.