Avsluta året i SPCS

17
Hej



Hur gör man för att avsluta år 2005 i SPCS.

Hur bokför jag det? (Årets res mm)



/J
4
Puffar denna fråga uppåt då jag också har samma fråga. Någon som kan svara?
589
1
Är det bara resultatet som återstår att bokföra? [br] [br]Vilken företagsform? [br] [br]AB, positivt resultat: Debet konto 8999, kredit konto 2099 (om ni inte kör med gamla Bas95, då blir det kredit konto 2999). [br] [br]AB, negativt resultat: debet konto 2099, kredit konto 8999. [br] [br]Så, nu är gamla året (låt oss säga 2005) klart. Nu vill vi ha över utgående balans från 2005 till att bli ingående balans för 2006. Byt år till 2006. Välj Arbeta med, Ingående balans (jag sitter hemma nu och har inte SPCS framför mig, så valen KAN se något annorlunda ut). Här finns en knapp uppe till vänster som heter något i stil med "Överför utgående balans från föregående år". Tryck på den knappen. [br] [br]Klart, nu har ni rätt ingående balans för det nya året.
14
Jorgen, satt precis med det där. Debet 8999, kredit 2019 (redovisat resultat). Men när jag ska låsa året får jag upp felmeddelandet att det inte är balans på kontona 1000-2999. Har du några tips på hur man hittar var det inte balanserar?
589
1
Om jag vore du skulle jag börja med att skriva ut resultat- och balansräkningar. [br] [br]På dessa står det, normalt sett, hur mycket obokat resultat är. Det ska inte finnas något obokat resultat, om du har bokat in hela resultatet. Så vad du kan börja med är: [br]1. Finns det obokat resultat? Om ja, boka om resultatet. [br]2. Är det obokade resulatet i balansräkningen lika stort som i resultaträkningen? Om nej: Du har problem. :? [br] [br]OM inte det obokade resultatet i balansräkningen är lika med det som finns i resultaträkningen så har någon verifikation inte balanserat (dvs du har på något sätt lyckats bokföra olika mycket i debet jämfört med kredit). Det här har jag varit med om förut, men det är sällsynt och ska inte kunna inträffa, om det inte hänt något med programinstallationen.
14
Tack för ditt svar. [br] [br]Det var ingående balansen som ställde till det! Men nu är allt klappat och klart!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.