Snart dags för bokslut - vad göra med vinst?

7
Här kommer några rookiefrågor  ;)

Vårt AB är moget för sitt första bokslut. Vinsten är inte speciellt hög, men några tusen rör det sig om. Finns det någon undre gräns beträffande bolagsskatten? Ja menar, om vi ändå måste betala in ca 28% skatt på vinsten till staten kan man ju lika gärna köpa något "till företaget" för pengarna, innan den 31 december, eller hur?

Sen pratas det om avdrag. Kan någon lite lätt förklara hur det här går till?
1165
Det finns ingen nedre gräns för bolagsskatt, eller jag vill minnas att de efterskänker belopp under 100kr...[br][br]Det är vanligt att många snyggar till siffrorna i December genom att köpa lite saker så att man går jämt upp. Trolla inte för mycket bara, utan se till att det verkligen är saker som du kan hävda behövs i företaget, och att de inte kostar så mycket att de skall tas upp som inventarier och skrivas av på fem år.[br][br]Avdrag fungerar inte för aktiebolag som med enskilda firmor, utan det är kostnader och intäkter som gäller.[br][br]Ett tips är att ni till nästa år redan i Oktober/November tar en timme med revisorn som kan visa på en del alternativ medans tid är. Några tusenlappar är inte så mycket man kan trolla med. Utan en ny skrivare och kanske toner och papper för kommande år kan vara en bra investering.[br][br]Däremot tycker jag att det är viktigt att man inte visar förlust i sina bokslut om man vill ha krediter av andra företag. Det tyder på en viss seriositet och ett gott affärssinne att undvika de röda siffrorna. Och det är en bra början på en bra framgångssaga: "Redan första året visade vi vinst".
2360
37
Är man inte beroende av vad andra tycker är det inget fel att ha förlust de första åren även det kan ses som bra företagsverksamhet, om inte annat är det bra när det följande år går ännu bättre då kan man ju beta av lite av förlusten.  Ta å andra sidan storföretaget  med mångmiljonomsättning som redovisar en vinst på 1 promille. Det kan tyda på iaf 2 saker man har en skicklig revisor eller företaget kanske är på fallrepet och desperat måste visa på plus.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
7
Vad är exempel på sånt som inte behöver skrivas av då och tas in som inventarier? Spontant kan jag tänka mig att vi behöver köpa in en vägghängd platt radio/cd-spelare (ca 2000 kr), en ny dator, en ergonomisk kontorsstol..[br][br]Några bra förslag? :)
2066
2
Allt under 10000 för AB (K2) (5000 som enskild näringsidkare/HB som har förenklat årsbokslut (K1)) kostnadsförs direkt (dvs skrivs inte av utan blir en kostnad direkt).[br]Tycker personligen det är onödigt att handla för handlandets skull (10 000 - 28% är fortfarande mer än 10 000 upphandlade kronor). Har du något du ändå funderat på att köpa, visst, passa på att minska vinsten. Du kan även sätta av en del av vinsten i en periodiseringsfond, men om du inte förväntar dig sämre resultat framöver eller har stor vinst ser jag ingen större poäng med det.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
720
Om resultatet nu är "ett par tusn" så kommer du oavsett vad du gör inte att ha något resultat när bokslutet är klart.[br]Rserveringen av arvodet för revisorn kan du lätt lägga upp till 10000-15000 kronor.[br]Ni ska reservera er för semsterlönskulder till er själva. Ex två löner på 15.000 var i månaden fer en semesterlönskuld på minst 57.000 kronor.[br]Du behöver kanske hjälp med att göra bokslutet och årsredovisningen, där tillkommer en rservering på ytterligare 10.000 kronor.[br]Nu har du sänkt resultatet md ungefär 80.000 kronor utan att behöva köpa något alls just nu och det du ska betala är sådant du ändå inte slipper ifrån även om fakturorna inte kommer förrän nästa år.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.