Kvar när firma avslutas?

488
Jag har en fråga som gäller en kille som upphörde med sin firma under 2005. Per 2005-12-31 fanns det kvar några försenade kundfakturor som det är oklart om han får betalt för, men han har inte skickat dem på indrivning eftersom beloppen är låga. Det fanns också kvar några leverantörsfakturor och andra småskulder som han betalade under januari / februari 2006.

Dessutom finns drygt 500 kr på konto 2990; det avser kostnader som han ännu inte har fått faktura på.



Skulle ni ha bokat bort dessa belopp mot konto 2010 per 2005-12-31 bara för att få bort dem ur balansräkningen, eller skulle ni ha låtit dem ligga kvar och reglerat dem på 2006? Han har upphört med all verksamhet i firman eftersom han är anställd numera, och vill inte behöva lämna in någon N1-blankett för verksamhetsåret 2006.
720
[quote="Karin i Västergötland"]Jag har en fråga som gäller en kille som upphörde med sin firma under 2005. Per 2005-12-31 fanns det kvar några försenade kundfakturor som det är oklart om han får betalt för, men han har inte skickat dem på indrivning eftersom beloppen är låga. Det fanns också kvar några leverantörsfakturor och andra småskulder som han betalade under januari / februari 2006. [br]Dessutom finns drygt 500 kr på konto 2990; det avser kostnader som han ännu inte har fått faktura på. [br] [br]Skulle ni ha bokat bort dessa belopp mot konto 2010 per 2005-12-31 bara för att få bort dem ur balansräkningen, eller skulle ni ha låtit dem ligga kvar och reglerat dem på 2006? Han har upphört med all verksamhet i firman eftersom han är anställd numera, och vill inte behöva lämna in någon N1-blankett för verksamhetsåret 2006.[/quote] [br] [br]Jag har egentligen samma svar här som på den andra frågan du ställde. Här dock med det tillägget att du måste väl veta när firman avslutats och då är det den dagen som gäller. Det handlar alltså inte om när man aktivt slutar arbeta utan när firman upphör. Förstår jag det rätt så har den fortfarande inte upphört eftersom inte alla fakturor kommit ännu. [br]Dessutom hur hade du tänkt att man skulle undvika deklarering på N1 2007 även om firman upphör 31/12 2005? [br]En kommentar till, vad har balansäkningen att göra med deklarationen om du deklarerar N1? Svar: absolut ingenting!!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.