Byte av avskrivningsmetod

488
En enskild firma har skrivit av sina inventarier enligt restvärdemetoden (25 % av IB bokfört värde) i åtskilliga år. Eftersom inventarierna aldrig blir helt avskrivna på det sättet funderar man på att byta till räkenskapsenlig avskrivning enligt "20-procents-regeln". När man räknar fram vad inventariernas bokförda värde borde bli enligt 20-procents-regeln blir beloppet rejält mycket lägre än nuvarande bokförda värde, eftersom de flesta inventarierna är ganska gamla och inte mycket har köpts de senaste åren.



Min fråga är: kan firman skriva av hela mellanskillnaden på en gång, så att man kommer ner till det bokförda värdet som inventarierna skulle ha haft om man använt "20-procents-regeln" hela tiden?
7
En fråga som poppar upp, men som sannolikt med din kunskap är ovidkommande, är varför denna har använt restvärdesavskrivning. Upprättas bokslut för den enskilda firman kan ju räkenskaplig användas, annars inte. Och för verksamhet utan bokslut är ju restvärdes den enda tillåtna. OM inte så kan ju upp till 30% bokas tills 20-regeln blir den som skirver av mer. Vari man kan göra på det sättet eller inte om det är så att verksamheten verkligen upprättar bokslut har jag tyvärr ingen kunskap. Spontant låter det inte troligt, har man valt belopp att skriva av har man valt belopp att skriva av. Eller?
720
[quote="Karin i Västergötland"]En enskild firma har skrivit av sina inventarier enligt restvärdemetoden (25 % av IB bokfört värde) i åtskilliga år. Eftersom inventarierna aldrig blir helt avskrivna på det sättet funderar man på att byta till räkenskapsenlig avskrivning enligt "20-procents-regeln". När man räknar fram vad inventariernas bokförda värde borde bli enligt 20-procents-regeln blir beloppet rejält mycket lägre än nuvarande bokförda värde, eftersom de flesta inventarierna är ganska gamla och inte mycket har köpts de senaste åren. [br] [br]Min fråga är: kan firman skriva av hela mellanskillnaden på en gång, så att man kommer ner till det bokförda värdet som inventarierna skulle ha haft om man använt "20-procents-regeln" hela tiden?[/quote] [br] [br]Om du har åtagit dig ett uppdrag för en klients räkning är det då inte också rimligtatt anta att du har de kunskaper som krävs för att utföra uppdraget?? Det är för just denna typ av kunskap man anlitar en extern hjälp inte för den vanliga löpande bokföringen. [br]Känner du inte själv det orimliga att på ett forum begära hjälp med en fråga som du sedan kan ta betalt för din klient av för att "veta".?
488
Ursäkta Redkon, den avhyvlingen visar att det helt tydligt var ett misstag att fråga här. Lathet en helgkväll, istället för att vänta till måndag. [br] [br]Fast Redkon, ditt svar gör mig ändå fundersam. Jag har märkt på dina inlägg här på forumet att du kan mer än jag om många saker, och jag är imponerad över din säkerhet och kunskap kring enskilda firmor. Jag har mest arbetat i AB:n. Både om enskilda firmor och AB:n lär jag mig nya saker hela tiden. Det är det som jag tycker är kul med jobbet: när nya frågor dyker upp som jag inte har stött på tidigare. Givetvis har jag andra kanaler än det här forumet för att skaffa information. Det var som sagt lathet att inte vilja vänta till vardagen, och en chansning eftersom jag har märkt vilka kunniga människor som huserar här. Jag lovar att det ska jag inte göra om. [br] [br]Har du själv aldrig ställts inför en ny situation eller en fråga som du inte visste hur du skulle lösa? Hur gjorde du då? Jag tycker det är fullt rimligt att om en klient kommer med en fråga jag inte vet svaret på så tar jag reda på det åt honom. Även om detta forum helt uppenbart var fel ställe...
88
Jag vill nog kliva in i denna diskussion och be alla att vara lite hyggligare mot varandra, ingen fråga är för dum oavsett förväntad kunskapsnivå. [br] [br]Hjälp varandra istället för att trampa på varandra. [br] [br]mvh [br]Daniel
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se
720
[quote="Karin i Västergötland"] [br]Har du själv aldrig ställts inför en ny situation eller en fråga som du inte visste hur du skulle lösa? Hur gjorde du då? Jag tycker det är fullt rimligt att om en klient kommer med en fråga jag inte vet svaret på så tar jag reda på det åt honom. Även om detta forum helt uppenbart var fel ställe...[/quote] [br] [br]Tyvärr, att ha någon att fråga är en lyx som jag inte kan unna mig. På mitt skrivbord landar däremot alla andras frågor men längre än så förväntar sig ingen att de ska behöva gå. För 6-7 år sedan hade jag faktiskt en frågeställning om tolkningen av 3:12 reglerna i ett AB med en väldigt mixad och intrasslad ägarkrest. Hur jag än vred och vände på frågeställningen så tyckte jag att jag hela tiden kom fram till olika svar beroende på var jag började någonstans. I det läget så överlät jag hela problematiken till Öhrlings (som var klientens revisorer) vars skatteexperter behövde 2 hela arbetsdagar på 2 man för att producera ett svar på frågan. Det blev ett helt kompendium på 25 sidors olika beräkningar med olika uppgifter för var ägare och dessutom olika beroende på om det gällde utdelning, försäljning eller lättnadsbeloppet. Den hjälpen fick jag betala 30.000 för vilket gjorde att alla intäkter under hela året från den kunden gick åt för detta. Efter det så ar jag aldrig bett någon om hjälp med något utan istället bara satsat egen tid när knepigheterna uppstår. Det finns inget som inte går att läsa sig till även om man ibland får så ihop information från flera olika källor innan svaret är komplett. [br]Idag har jag dock ett utmärkt samarbete med en revisor där både hon och jag ibland ringer varandra bara för att ventilera ett värderingsproblem, en ordvändning i förvaltningsberättelsen, ombildning av enskild firma till AB, smartaste skatteupplägget vid en försäljning, periodiseringsproblem vid fast-pris uppdrag mm mm. Som du ser inga rena kunskapsfrågor utan mera frågor av den typen man gärna skulle vilja disskutera över fikabordet om det funnits fler på samma arbetsplats med liknande kompetens. Tyvärr så kan jag inte heller på internet hitta något forum för den typen av frågor.
488
Redkon, jag håller med dig om att ibland längtar man efter någon som "bollplank" att resonera med; "jamen om man gör så, hur blir det då med det här...". [br] [br]Ganska mycket upplysningar kan man faktiskt få genom att ringa Skatteverket, förstås. Men man får ta det de säger med en nypa salt för kompetensen varierar rejält. En del hos Skatteverket kan tvärsäkert uttala sig om att man t.ex. inte får göra si eller så men när man sen läser på upptäcker man att de var ute och cyklade totalt. [br] [br]Jag abbonnerar på en "revisor-fråge-service" som hänger ihop med supporten till mitt bokföringsprogram. Jättebra! Den har jag ofta haft nytta av. [br] [br]Och så är det förstås precis som du säger, att läsa på. [br] [br]Men den där 3:12-frågan som du betalade 30 000 kr för, Redkon, där hade jag faktiskt inte alls skämts över att vänligt säga till kunden att han nog själv måste vända sig till sin auktoriserade revisor. Som redovisningskonsult fakturerar man inte såna timtaxor som revisorerna gör. Då tycker jag inte man kan förväntas ha uttömmande svar på såpass komplicerade frågor. [br] [br]Ofta har jag suttit hos ett AB och jobbat, och då finns ju möjligheten att ringa till bolagets auktoriserade revisor när det dyker upp en knivig fråga (SÅ ofta är det ändå inte, det mesta man gör är ju ganska återkommande). [br] [br]Å andra sidan känner man sig aldrig så nöjd som när man har lyckats leta upp svaret själv - man lär sig tveklöst mest den vägen!
720
Oj, vad OT vi kommit men jag tänkte svara en gång till [br] [br] [br][quote]Redkon, jag håller med dig om att ibland längtar man efter någon som "bollplank" att resonera med; "jamen om man gör så, hur blir det då med det här...". [/quote] [br] [br]Jo, visst är det så. Ibland känns det lite surt när man själv är bollplank till alla sina klienter men inte själv har någon att bolla tankegångar med. Men som jag sa, nu har "min" revisor och jag ett utmärkt samarbete på den punkten och de aldra flesta "ljusa idéer" kan vi dissuktera öppet. Dessutom känns det väldigt skönt att det inte handlar om ett närande/tärande förhållande utan att det lika ofta är hon som ringer mig som att det är jag som ringer henne. Vissa saker känner man sig ibland väldigt ensam om när det gäller att fatta ett beslut och då kan det vara skönt att höra hur den andra hade gjort i samma situation. Hennes senaste problem var hur hon skulle skriva posterna i en årsredovisning när det gällde en klients kundfordran som var tvistig. Enligt årsredovisningslagen får man ju inte ta upp fordran till mer än vad man tror ska flyta in och ev nedkrivningar ska synas i noterna, men genom att göra så visar man ju motparten hur mycket man tror att man måste förlika med. Min sista fråga till henne gällde huruvida man måste betrakta intäkter i ett bolag enligt principerna för pågående arbete när bolaget i sig inte har några fastpris-uppdrag men däremot den kunden man fakturerar och fakturabeloppet egentligen är avhängigt av fastpriset även om det inte direkt skrivs så. Som sagt inga dirketa kunskapsfrågor men oerhört skönt att kunna ventilera med någonannan innan man fattar beslut om hur man ska göra. [br] [br] [br][quote]Ganska mycket upplysningar kan man faktiskt få genom att ringa Skatteverket, förstås. Men man får ta det de säger med en nypa salt för kompetensen varierar rejält. En del hos Skatteverket kan tvärsäkert uttala sig om att man t.ex. inte får göra si eller så men när man sen läser på upptäcker man att de var ute och cyklade totalt.[/quote] [br] [br]Håller helt med, man måste komma förbi jouren för att få något vettigt svar. Se till att skaffa en bra direktlinje in till någon som känns kunnig, det är mitt råd till alla som kör själva. [br] [br][quote]Jag abbonnerar på en "revisor-fråge-service" som hänger ihop med supporten till mitt bokföringsprogram. Jättebra! Den har jag ofta haft nytta av[/quote]. [br] [br]Som jag skrev i början, den rena kunskapen behöver jag inte fråga om, mera om tolkningar av undantagen och där litar jag egentligen bara på den som i slutändan verkligen skriver på årsredovisningen och tar ansvaret. [br] [br][quote]Men den där 3:12-frågan som du betalade 30 000 kr för, Redkon, där hade jag faktiskt inte alls skämts över att vänligt säga till kunden att han nog själv måste vända sig till sin auktoriserade revisor. Som redovisningskonsult fakturerar man inte såna timtaxor som revisorerna gör. Då tycker jag inte man kan förväntas ha uttömmande svar på såpass komplicerade frågor.[/quote] [br] [br]Det var kunden revisor som gjorde utredningen och fakturerade kuden så den biten var inga problem. JAg jobbar alltid på fastprisuppdrag så kunden är garanterad att kostnaden på året aldrig blir högre än vad jag sagt, därav krediteringen av årets tidigare intäkt. [br] [br][quote]Ofta har jag suttit hos ett AB och jobbat, och då finns ju möjligheten att ringa till bolagets auktoriserade revisor när det dyker upp en knivig fråga (SÅ ofta är det ändå inte, det mesta man gör är ju ganska återkommande). [/quote] [br] [br]Jag är rädd att de skulle skratta åt mig om jag började ställa frågor förutom då just de som jag beskrev innan. Visserligen jobbar jag som redovisningskonsult sedan 20 år men är i grunden revisor själv, något som alla revisorer jag arbetar tillsammans med mycket väl vet. Dessutom börjar kundens taxa ticka om jag som konsult skulle ringa och det skulle direkt märkas i revisionskostnaden för bolaget.
488
[quote="Redkon"] Visserligen jobbar jag som redovisningskonsult sedan 20 år men är i grunden revisor själv.[/quote] [br] [br]Visst är vi OT nu men vad 17 ;-) [br] [br]Jo det märks på dina svar här på forumet att du är imponerande rutinerad. För min del är redovisningskonsulteriet i enskilda firmor mera ett sidoprojekt på deltid; mest har jag arbetat som redovisningsansvarig i olika små AB:n. [br] [br]Men i de många frågorna här om hur man konterar olika saker, skriver fakturor eller räknar ut sin moms, till exempel, tror jag ändå att jag har en del kunskaper att dela med mig av till många av dem som skriver hit. Olika personer kan förhoppningsvis bidra med olika infallsvinklar på saker.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.