Bokföring av moms ingående/utgående & inbetalt/utbetalt

21
Hej

Jag har sökt runt på forumet men inte hittat det jag söker, så jag postar en ny tråd. Ber om ursäkt om det blir en dubblett. Min fråga är som följer:

Inbetalningar av moms som man gör till Skatteverket samt utbetalningar av moms som man får från Skatteverket, skall det bokföras på 2650 moms redovisningskonto?


BAKGRUND
Driver enskild firma, bokför i Mamut.

Utgående moms bokförs på 2611
Ingående moms bokförs på 2641
Mellanskillnaden redovisas automatiskt på 2650 - moms redovisningskonto

Ponera att det per automatik förs in på 2650 att jag skall betala in 500 kr till Skatteverket, måste jag inte då redovisa att det sker en betalning från bankkontot (1930) till Skatteverket så att det blir 0 kr på 2650? Hur bokför jag detta?

Samt omvänt, om jag får tillbaka 500 kr skall detta då bokföras på 2650 och 1930 och hur?

Tacksam för svar då jag känner att jag överanalyserar sönder situationen och gör det svårare för mig än jag tror det behöver vara.
1324
2
Det är ju helt riktigt. Momsrapporten nollar 2611,2641 och lägger skillnaden på 2650. [br][br]Sedan när du betalar till skattemyndigheten så betalar du från ditt bankkont0 (1930). [br][br]Du bokför då. [br][br]2650 D xxxx:-[br]1930 K xxxx:- [br][br]DVS 1930 blir lägre och 2650 blir högre (dvs skulden försvinner)[br][br]Får du tillbaks blir det samma men Debit/Kredit byter plats. [br][br]Hans
21
Oh Hans, tack så mycket.  :bravo

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.