Vilket bokföringsprogram använder du?

17
För- och nackdelar med detta?

1165
Jag använder SPCS Administration 2000.[br][br]Fördelar: [br]- Många använder det, och har använt det länge. Det är lätt att få hjälp.[br]- Jag har använt det tidigare, och kan det.[br]- Det är svenskt, och helt anpassat för svenska förhållanden.[br]- Det uppdateras fortfarande med nya versioner.[br][br]Nackdelar:[br]- Det är ganska dyrt om man som jag vill ha ett komplett system.[br]- Det är rätt så omständliga procedurer för att göra vissa saker. Jag vet att i andra affärssystem har man lyckats bättre med en del saker.[br]- Lagerjournalerna är fullkomligt obegripliga, men saldona ser ut att stämma...
1324
2
Jag använder eFRedo ( http://www.enskildfirma.nu/ )[br][br]Fördelar:[br]Ganska billigt 460:- per år.[br]Lätt att få uppdateringar om man saknar något. [br]Man kan hela tiden ha koll på den totala skatten. (Om man orkar lägga in den privata datan typ lön, aktivitetsstöd, fastighetsavg och räntor)[br]Flexibelt med RIKTIG bokföring.[br]Stöder det mesta förutom valutor.  [br]Ganska enkelt att skapa automatkonteringar. Sedan fyller man bara på med summan när det skall bokföras. [br]Innehåller fakturering. [br]Innehåller NE, Momsrapport, Automatisk bokföring av momsrapport, Automatisk bokföring av årsbokslut. [br][br]Nackdel. [br]Man måste kunna bokföring [br]Kanske lite 90 tal i utseendet. [br][br]Hans[br]
21
Använder Mamut Mini Office.[br][br]+ Har allt utom e-butiker samt lösningar, vilket jag redan.[br]+ Deras program går att koppla till våra e-lösningar.[br]+ Inga fasta avgifter, inga abonnemang, endast inköpskostnad 495 kr + moms.[br]+ Okej design, ganska enkelt att arbeta med och överblicka.[br]+ Möjlighet att lägga in egna konton, samt använda fakturamallar som hjälper en kontera.[br]+ Meddelande om uppdateringar etc.[br]+ Support ingår första året.[br]+ Supportkontakt i programmet via mail.[br][br]- Går inte att scrolla i menyerna, liten grej, men som saktar ner mitt arbete en hel del.[br]- Man bör ha en grundförståelse för bokföring, upplever jag.[br][br]Har inte använt det så länge så jag har inte hunnit prova alla funktioner och finna alla för och nackdelar. Det finns säker massor fler än de jag nämnt. Dessutom så har jag redan ett annat program som täcker flera av de funktioner som Mamut erbjuder. Därför det är så bra att man kan koppla ihop dem.
2066
2
SPCS Administration (olika versioner för olika ändamål och företag). Jag kan systemet, jag har en hel del modifierade mallar (utseende, funktion, automatiska kontrakt, mm, mm). Som swetrot redan sagt är det ett vanligt system, de har massvis med tredjeparts systemleverantörer som du kan köpa till funktioner och system från. Fungerar relativt bra, inte helt smidigt på allt, men har inte hittat något program som är bättre ännu. Allt är integrerat, jag kan låta säljare sköta offerter, order, fakturor och själv hantera alla bokföring efteråt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
45
Vi kör specter (www.specter.se)[br][br]Onlinebaserat bokföringsprogram, fakturering, avtaltfakturering osv. [br]Snabb support, inget är omöjligt. Har du några idéer av förbättringar så lyssnar dom och tar till sig. [br][br]Jag personligen "älskar" att vara kund i mindre företag, just för att man får sin röst hörd direkt. [br][br]Så, jag kan säga att det bara finns fördelar med specter. + att vi kommer koppla in dom i vårt e-butikssystem 
www.c4media.se
Internet - E-handel - Design
305
2
WinBas[br][br]Fördelar[br]----------[br]Gratis för en användare[br]Komplett administrationssystem likt SPCS Administration 2000[br]Säljstöd[br]Svenskt[br]Nämnde jag att det är gratis :)[br][br]Nackdelar[br]-----------[br]För mig som gammal SPCS Admin-användare så var det lite klurigt att komma in i systemet. När man väl lärt sig så är det super.
17
Tack för svaren. [br][br]Vilket skulle ni rekommendera till en total nybörjare?  :-[
13
Jag laddade ner några stycken gratisprogram men efter att ha provat dem fastnade jag för det enklaste.[br][br][b]DoFree Administration[/b] fick jag inte att funka för det envisades med att påstå att jag inte hade internetuppkoppling och så stängde det av sej.[br][b]Lazy8[/b] förstod jag mej inte på överhuvudtaget.[br][b]WinBas[/b] var för krångligt.[br]Så till sist bestämde jag mej för [b]SchysstaC[/b]. Så basic som det bara kan bli. Inget extra frull alls. Precis vad jag behöver! Fast jag har ju bara kört in 4 verifikationer ännu, så nackdelar kan ju visa sej ännu.
68
[quote author=Stina link=topic=4926.msg23853#msg23853 date=1233394916][br]Tack för svaren. [br][br]Vilket skulle ni rekommendera till en total nybörjare?  :-[[br][/quote][br][br]Om du nu är redo att lägga ut några slantar (ca 800 netto) är VISMA Enskild Firma:[br]- Ingen Debet & Kredet[br]- Färdiga faktura/kontantmallar[br]- Programmet "gör" deklarationen åt dig (kan vara värt en extra koll självklart).[br]- De vanligaste typerna av betalningar, med möjlighet att lägga till egna.[br][br]Funkar bäst om du deklarerar årsvis då självklart.. Ett abbonemang kostar ca 600/år. Helt överkomligt för ett bra och stabilt program.
www.bouleservice.se
- Klot, tillbehör och träning
Bouleservice på Tradera
1324
2
[quote author=Bouleservice link=topic=4926.msg23961#msg23961 date=1233959670][br]Om du nu är redo att lägga ut några slantar (ca 800 netto) är VISMA Enskild Firma:[br]- Ingen Debet & Kredet[br]- Färdiga faktura/kontantmallar[br]- Programmet "gör" deklarationen åt dig (kan vara värt en extra koll självklart).[br]- De vanligaste typerna av betalningar, med möjlighet att lägga till egna.[br][br]Funkar bäst om du deklarerar årsvis då självklart.. Ett abbonemang kostar ca 600/år. Helt överkomligt för ett bra och stabilt program.[br][/quote][br][br]Så länge man är medveten om begränsningarna och det är OK så är väl Visma EF ett alternativ. Dock är det många som upptäcker att det saknas vissa saker efter ett tag och då blir det ju inte så kul att behöva byta program. [br]Jag ratade ex programmet då jag ibland säljer till Norge, Danmark. [br][br]Hans[br][br]
68
[quote author=hfohrman link=topic=4926.msg24000#msg24000 date=1234011459][br]Så länge man är medveten om begränsningarna och det är OK så är väl Visma EF ett alternativ. Dock är det många som upptäcker att det saknas vissa saker efter ett tag och då blir det ju inte så kul att behöva byta program. [br]Jag ratade ex programmet då jag ibland säljer till Norge, Danmark. [br][br]Hans[br][/quote][br][br]Sant, kanske jag skulle ha nämnt - passar bäst för svensk handel. Men så länge man håller sig inom EG finns det momstabeller (iallafall i 2009 års version)
www.bouleservice.se
- Klot, tillbehör och träning
Bouleservice på Tradera
7
Jag testade lite olika bokföringsprogram när jag startade för några år sen. (Har själv jobbat med utveckling av liknande program) [br]Till slut kom jag fram till att "urgamla" SPCS Bokföring 3.0 från år 2000 räcker bra för mig.[br][br]Fördelar är väl att det är blixtsnabbt, enkelt, stabilt och utprovat under många år. En komplett backup tar inte upp många kilobyte. [br][br]Jag har faktiskt ännu inte sett en enda anledning till att uppgradera till något nyare.
1324
2
Det tråkiga med den typen av program är väl att man sedan får sitta och posta massa frågor på detta och andra forum vid bokslut (Förenklat). [br][br]Har man ett av dom nyare programmen är det bara att trycka på några knappar och sedan är årsbokslutet klart. [br][br]Hans
6
Jag som är en inbiten design-fascist och därmed [b]mac[/b]-användare kör med iordning.[br][url=http://www.iordning.se]www.iordning.se[/url] [br]Det fungerar dock bara i Mac OS. [br][br]Kostar en tusenlapp.[br]Det tar ca 10 minuter att förstå hur det funkar.[br]Är väldigt enkel att använda och rätta verifikationer om man gör något fel (kör bokslutsläge)[br]Programmet skapar rätt överskådliga verifikationslistor, samt balans- och resultaträkningar.[br]Det är bara att lämna in dessa till revisorn tillsammans med alla kvitton.
Med Värme
--
Alex
1
Om du vill ha ett enkelt program eller om du är nybörjare ska du titta på unibas från unicell[br]mvh
5
Fortnox har för mig fördelen att det ligger på webben.  Logga in var du än finns och sköt bokföringen. Behöver inte tänka på backuptagningar. Jag råkade ut för ett litet datorhaveri i vintras och var rätt nöjd med att kunna fortsätta som om inget hänt.
11
Hej[br]Vi använder Swedbanks bokföring. Ligger på nätet och är kopplat direkt till internetbanken. Smidigt att använda då alla transaktioner som görs på det kopplade kontot ska bokföras på något sätt.[br]Det finns även bra rapporter och programmet skapar en fil som kan användas för momsrapporten. Har andra fördelar också givetvis, det är helt klart användbart. Stor fördel att ha direkt koppling till bankkontot och internetbanken. Man vet när fakturor ska betalas och man kan se saldot på kontot hela tiden.[br][br]Priset: 200 kr/mån[br][br]Ska väl tilläggas att specters system har testats och det är helt klart bra. Eftersom vi driver webshoppar och det systemet kan kopplas direkt så kan det bli ett byte till dem. Dock är specter en stor kostnad om man ska ha alla funktioner. Bara bokföring och betala fakturor ligger på ca 150 kr/mån men ska man koppla in i webshoppar och ha allt som webshopparna har så närmar det sig 1000 kr/mån. En bra sak som är värt att nämnas är att de har ett kassasystem kopplat till systemet. Har man en fysisk butik och webshop så är det smidigt.[br][br]
MVH Andreas
www.spelexperten.com - Erbjuder Dart, Nintendo, Sällskapspel, Spelbord, Utespel mm
www.lekexperten.se - Erbjuder leksaker framförallt tänkta på sommaren, vattenlek mm
16
När du ska välja bokföringsprogram - tänk ett steg till. Förmodligen har du en verksamhet med fakturering. Alla bokföringsprogram i stort sett fixar din bokföring, det är en smaksak (eventuellt en prisfråga) vilket program du trivs med.[br][br]Däremot -  tänk först FAKTURERING, olika faktureringsprogram är olika bra på olika saker. När du hittat faktureringsprogram och reskontror, DÅ väljer du bokföring, förmodligen kan du använda bokföringsprogrammet från samma leverantör. Där kan du säkert med enkel automatik (med eller utan knapptryckningar) uppdatera bokföringen. [br][br]Som hjälp på vägen att hitta rätt program kan du gå till http://www.programguiden.se, där finns just nu 93 olika faktureringprogram att välja på.[br][br]Hoppas Foretagande.se granskar Sveriges faktureringsprogram också!
programguiden.se - vattenhålet i datadjungeln
32
[quote author=Hans F link=topic=4926.msg23812#msg23812 date=1233147250][br]Jag använder eFRedo ( http://www.enskildfirma.nu/ )[br][br]Nackdel. [br]Man måste kunna bokföring [br][br][/quote][br][br]Ska man sköta ett företag och ekonomin är det vell självklart man ska kunna bokföringen?[br][br]Jag tycker det låter hemskt att driva ett företag och föra bok utan att ens kunna bokföringen.
1324
2
[quote author=nyqa link=topic=4926.msg28057#msg28057 date=1252922427][br][quote author=Hans F link=topic=4926.msg23812#msg23812 date=1233147250][br]Jag använder eFRedo ( http://www.enskildfirma.nu/ )[br][br]Nackdel. [br]Man måste kunna bokföring [br][br][/quote][br][br]Ska man sköta ett företag och ekonomin är det vell självklart man ska kunna bokföringen?[br][br]Jag tycker det låter hemskt att driva ett företag och föra bok utan att ens kunna bokföringen.[br][/quote][br][br]Håller med du. Men det kanske inte dom bolag som säljer andra program gör. [br][br]Hans[br]
1
Jag använder UNIBAS och tycker att man lyckats göra ett bokföringsprogram som gör det mycket lätt att använda och där man inte behöver hålla reda på debit och kredit. [br]Dessutom skall jag börja använda funktioner där jag även kan hantera EURO.[br]Jag vill även berömma den support som erbjuds via telefon och e-mail. :)[br]
1
www.firmabok.com[br][br]Jag har hittat hem![br][br][br][br]Tre fördelar:[br]enkelt[br]enkelt[br]enkelt[br][br]Tre nackdelar:[br]inte klart[br]installeras manuellt[br]manualen är inte påbörjad[br][br]
151
Jag använder Hogia.[br][br]+ Enkelt att förstå.[br]+ Fungerar bra på min krångeldator (hakar inte upp sig)[br]+ Man kan ta bort en verifikation om man gjort fel (så man slipper spegelboka om man skriver en 2a istället för en 1a eller så)[br]- Man kan ine använda debet och kredit som jag vill, man måste istället skriva - om man vill ha det på ett - konto[br]- Finns någon grej i programmet som gör att min dator kräver godkännande innan man startar. Irriterande.[br]
MVH Richard Andréasson
41
Jag använder excel + Visma SPCS 200. Förr körde jag bara Visma men det tog mig mer än 10 h varje månad att skriva verifik. Nu importerar jag transaktioner från internetbanken till excel. Ta 1 minut. Kör ett makro som skapar verifiken till mig. Sedan knappar jag in dem i Visma. Det går snabbt som F#N. Skulle kunna importera excelbladet till Visma och komma undan med 5 minuter bokföring per månad, men det känns inte rätt. Jag vill gärna gå igenom verifiken ett efter ett och få översikt på företagets ekonomi, ta ut rapporter och använda funktionerna i SPCS.
37
1
Jag undrar lite , har ni något gratisprogram att rekommendera?[br]Jag har för tillfället inte råd att införskaffa något sådant program,[br]utan hoppas på att ha något gratisprogram att använda nu i början iallafall.[br][br]Någon länkade Specter här uppe, men hittade inte någon gratisversion[br]som det stod om.[br][br]Jag har en enskild firma , och har prövat SPCS Enskild Firma ,[br]men det saknades väldigt viktiga funktioner har jag förstått nu..[br]Så, några tips till en ny företagare?
41
Jag känner inte till gratisprogrammen. Men man ska inte vara "dumsnål" här. Du har företag och du borde ha råd att lägga någon tusenlapp på bokföringsprogram. De flesta företagare använder ett välkänt program som t ex Visma SPCS 200 (för litet bolag). Då kan man få hjälp av andra när man bokför etc. Man kan få support på svenska när man ringer till dem. Supporten är möjlig eftersom du betalar för programmet och då har företaget råd att betala lön till supportpersonal. Det är inte priset för prorammet som är den enda kostnaden. Det kostar dig kanske 40 h att hitta ett gratisprogram som är bra. Det kostar dig kanske 80 h att lära dig använda programmet och lära dig förstå hur det är uppbyggt. Varje timme är mycket värd för en egenföretagare, eller? Om du ändå ska ha ett gratisprogram så välj ett som många använder. Varför inte bokföra på papper? Det är helt gratis. Gör en konteringssida i excel, printa ut den, bokför på dessa sidor med arkivbeständig penna. Använd excel för att skapa rapporter över balans och resultat. Du kommer lära dig mycket och ingen mjukvara behövs.
1324
2
Det gratisprogram som jag hittat heter DoFree. Men jag har aldrig lyckats få det fungera. [br][br]Sedan jag förstår din tanke om Visma EF som jag har ratat ganska snabbt. [br]Att för en liten företagare då välja Visma SPCS admin 200 tycker jag inte heller passar. Använde detta program 2005-2006 men när reglerna om förenklat bokslut och NE blanketten kom så hade jag en diskussion med Visma och dom såg inte behovet av färdiga funktioner för detta i Admin xxxx då dessa företag inte var deras målgrupp ? ? ?[br]Utan dom föreslog EF istället som jag då hade ratat sedan länge. [br][br]Så mitt beslut blev till sist EFRedo som kostar 460:- + moms per år. Detta program klarar det mesta jag behöver idag. Om man lägger lite tid på autokonteringar i början så behöver man inte tänka så mycket mera framöver. Och bokslut - årsavslut - momshantering - NE osv sköter man med några knapptryckningar. [br][br]Hans
41
EFRedo låter i så fall rimligt. Ca 500 kr per år. Det finns en riktig person som är nöjd med programmet. Visma Admin 200 kostar ca 1400 kr. Supportavtalet kostar per år, vet ej hur mycket. Kan man börja med EFRedo när man är nyföretagare och klara sig undan med 500 kr så är det ju perfekt. Då kan man lägga de andra pengarna på att skaffa kunder och leverera produkter. År 2, 3 eller 4, om man fortfarande är igång, så kan man ta ett nytt beslut.[br]
632
3
Jag använder Xor Compact och det är enligt mig i särklass det bästa tillgängliga programmet på marknaden. Åtminstone när det gäller små och medelstora företag utan någon stor lagerhantering. [br][br]Tyvärr så har det hos många ersatts av Mamut vilket är ett stort misslyckande. Visst finns det bra saker i det, men man får känslan av att de som utvecklat programmet inte kan bokföring.
1
Någon som vet hur man gör bokslut i Schysstac? Tar tacksamt emot alla svar jag kan få![br][br][br][br][quote author=wonky link=topic=4926.msg23957#msg23957 date=1233943037][br]Jag laddade ner några stycken gratisprogram men efter att ha provat dem fastnade jag för det enklaste.[br][br][b]DoFree Administration[/b] fick jag inte att funka för det envisades med att påstå att jag inte hade internetuppkoppling och så stängde det av sej.[br][b]Lazy8[/b] förstod jag mej inte på överhuvudtaget.[br][b]WinBas[/b] var för krångligt.[br]Så till sist bestämde jag mej för [b]SchysstaC[/b]. Så basic som det bara kan bli. Inget extra frull alls. Precis vad jag behöver! Fast jag har ju bara kört in 4 verifikationer ännu, så nackdelar kan ju visa sej ännu.[br][/quote]
8
Jag har testat ett antal ekonomisystem, bland annat för en artikel till tidningen MacWorld, och jag har svårt att se varför någon INTE ska använda de onlinebaserade programmen. Själv använder jag Fortnox. Specter är också bra, liksom e-conomic och SpeedLedger.
===========================
Missa inte min blogg på http://blogtrain.se
Full av av smarta IT-tips för dig som företagare
2
[quote author=claeslund link=topic=4926.msg23826#msg23826 date=1233219042][br]WinBas[br][br]Fördelar[br]----------[br]Gratis för en användare[br]Komplett administrationssystem likt SPCS Administration 2000[br]Säljstöd[br]Svenskt[br]Nämnde jag att det är gratis :)[br][br]Nackdelar[br]-----------[br]För mig som gammal SPCS Admin-användare så var det lite klurigt att komma in i systemet. När man väl lärt sig så är det super.[br][/quote][br][br]Kanske en dum fråga, men funkar det på mac??  :roll:
74
[quote author=Stellan link=topic=4926.msg29568#msg29568 date=1259058659][br]Jag har testat ett antal ekonomisystem, bland annat för en artikel till tidningen MacWorld, och jag har svårt att se varför någon INTE ska använda de onlinebaserade programmen. Själv använder jag Fortnox. Specter är också bra, liksom e-conomic och SpeedLedger. [br][/quote][br][br]Kollar runt lite på Fortnox nu, vilket ligger närmast "mållinjen" så att säga. Jag tycker mig se vissa stavfel och osupportade åäö, vilket i sig är helt harmlöst, men ger ett intryck av att det kanske inte är helt klart ... Vi hade en annan e-tjänst förut, och där översåg vi med en massa oväsentliga småsaker, men i det fallet borde vi tagit det som en varningssignal.[br][br]Och hur funkar Fortnox med valutor? Där finns EUR, NOK och DKK, men vi har en kund i Japan som visserligen betalar i EUR, men det skulle mycket väl kunna komma nån som helst betalar i JPY. Vidare så får man en växelkurs av programmet, men när kundfakturan betalas så får vi ju en kurs som till syvende bestäms av vår bank (eftersom vi bara har SEK-konto). Går man då in och ändrar på fakturabeloppet manuellt, eller sköter programmet det på ett smidigt sätt?[br][br]Okej, det här är inte Fortnox-supporten, men om du hade ett bu eller bä för just vår situation så vore det välkommet :)
74
[quote author=mondainai link=topic=4926.msg30170#msg30170 date=1261527062][br][br]Och hur funkar Fortnox med valutor? Där finns EUR, NOK och DKK, men vi har en kund i Japan.[/quote][br][br]Ah, där finns stöd för uppåt 40 valutor, det är bara exempelföretagaren vars bokföring man får leka med som har ställt in 3 utländska valutor. Men man kan bara ha 8 utländska valutor på en gång. Förvisso tillräckligt, men en skum begränsning. Värre är att varje valuta bara tycks kunna anta ett värde globalt i bokföringen. Vi skulle behöva ett värde för varje utländsk faktura i princip. Och att skaffa ett €-konto hos banken är ingen workaround, vi behöver ju ändå konvertera 12 ggr om året för att betala löner och annat i SEK.[br][br]Är Fortnox med i en subtil EMU-kampanj, eller är jag bara dum?
21
Vad tycker ni om BLA start? är det enkelt att använda?
5
För er som frågade efter gratis bokföringsprogram.[br]Jag använder GnuCash, vilket är GNU GPL licens på, som är gratis att använda. Det kan kännas lite krångligt att komma igång men när man väl är igång så tycker jag det är smidigt och ger mig många funktioner jag inte visste jag behövde.[br]En nackdel är att det är från början engelskt, dock så kan man installera en översättning. Dock kan det finnas småfel i översättningen.[br]Om du vill komma igång så börja med att läsa igenom Tutorial and Concepts Guide under hjälp menyn, den hjälpte mig jätte mycket.[br][br]GnuCash hittar du på [url=http://www.gnucash.org/]http://www.gnucash.org/[/url][br][br]//Michael
http://www.jtpa.se/ - Arkitekt Karlskrona
25
[quote author=Runns_se link=topic=4926.msg30220#msg30220 date=1261952880][br]Vad tycker ni om BLA start? är det enkelt att använda?[br][/quote][br][br]Hej Runns_se![br][br]Vi på Turistmål.se kör BLA, och jag måste säga att det är ett otroligt bra program. Debet och Kredit behöver man i princip inte tänka på eftersom programmet via sin verfikationsguide hjälper en med de flesta verifikattyper. Man får mycket för pengarna och allt är logiskt uppbyggt. Dessutom ingår ju ett par böcker i PDF-form, vilket ju verklingen inte är fel!!
21
[quote author=robertb link=topic=4926.msg30710#msg30710 date=1264094453][br][quote author=Runns_se link=topic=4926.msg30220#msg30220 date=1261952880][br]Vad tycker ni om BLA start? är det enkelt att använda?[br][/quote][br][br]Hej Runns_se![br][br]Vi på Turistmål.se kör BLA, och jag måste säga att det är ett otroligt bra program. Debet och Kredit behöver man i princip inte tänka på eftersom programmet via sin verfikationsguide hjälper en med de flesta verifikattyper. Man får mycket för pengarna och allt är logiskt uppbyggt. Dessutom ingår ju ett par böcker i PDF-form, vilket ju verklingen inte är fel!![br][/quote][br][br]Köpte det och det funkar bra och är enkelt att använda.
8
Använder mej av UNIBAS.[br][br]Jag tycker det är det klart bästa programmet där ute, i alla fall av dem jag har testat. Dock väldigt dyr första året, och servicen är både bra och dålig. de har ett forum, vilket är mycket bra, men det tar LÅNG tid för dem att svara på mail-frågor (om de öht svarar, svarar nog fortare på forumet) och då man ringer så låter han så sur, så man känner nästan att man får be om ursäkt för att man ringde. Det kanske skulle bli bättre om han anställde någon som tog hand om servicebiten.[br][br]Programmet är ju inte i närheten av lika enkelt som Visma-Enskild firma, men den är också väldigt begränsad. Lite småsaker här och där skulle man väl vilja se förändringar på, som exempelvis så är det lite svårt att få en bra översikt när det gäller vissa saker och vissa saker ligger på lite ologiska ställen, som då man ska ändra en verifikation, så ska man göra det på "övrig bokföring", varför inte göra det på själva verifikationen? [br][br]Men överlag så är det den överlägset bästa på marknaden. Enkel sett till hur avancerad den är. Den kombinationen är det som gör den bäst.[br]
www.partyfun.se
2
Jag använder e-conomic, webbaserat bokföringsprogram på stark frammarsch. Fördelar: alltid senaste programuppdateringen, bra support, alltid tillgängligt (så länge man har tillgång till internet). Nackdelar: ännu inte helt komplett i mina ögon. Skulle kunna kompletteras med enklare hantering av fler dimensioner.
40
Jag fastnade för Speedledger som erbjuder sina tjänster via swedbank. Väldigt enkelt att lära sig använda programmet.
[B]Beställ Exklusiva Visitkort[/B]
www.visitkortexperten.se
23
För mig som har byggfirma på ungefär 50% vilket program rekommenderas?[br]Antar att jag behöver något väldigt enkelt.
74
Efter mycket om och men fastnade jag för SpeedLedger. Jag vet inte hur de andra webbtjänsterna funkar, kanske är de lika bra, men jag måste säga att supporten på SpeedLedger är det bästa jag varit med om (som jag kan minnas) i supportväg. De har öppet på chatt, mejl och telefon till 22:00 på vardagar, samt på helger. Det är så guld värt, för det är ju tyvärr på såna okristliga tider man tar tag i bokföringsbiten. Okej, de är inte ALLtid tillgängliga, men nästan.[br][br]Det här kostar 300 i månaden ungefär. Fett värt.[br][br]Det stora plusset är att den läser av ens bankkonto och frågar självmant om varje transaktion man gjort (obs att det bara är praktiskt om man har separat konto för företaget och försumbart inslag av kontanttransaktioner).[br][br]Minus? Valutahanteraren är lite småförkyld. Inga problem än så länge, men det ser lite fult ut här och där pga det.[br][br]Det finns ingen personalmodul, utan man får göra egna mallar för allt sånt.[br][br]Programmet är lite grinigt när det gäller att integrera fakturor från tiden före programmets användande. Ett problem som krymper med tiden, men övergången är inte helt smärtfri.[br][br]Men för dig som har[br]1) huvudsakligen elektroniska transaktioner[br]2) försumbar personaladministration (dvs inga eller väldigt regelbundna arbetare)[br]3) behov av att få ställa dumma frågor på konstiga tider[br]4) behov (eller nytta) av att dela räkenskaperna med delägare, revisorer etc på annan plats (som enkelt kan logga in och titta i din bokföring hemifrån)[br]5) mest svenska kunder[br][br]så säger jag bara: sluta leta, SpeedLedger är perfekt!
18
[quote author=Mikaela_T link=topic=4926.msg29614#msg29614 date=1259190141][br][br]Kanske en dum fråga, men funkar det på mac??  :roll:[br][/quote][br]iOrdning har jag hört gott om. Har inte testat än själv, då firman inte startat än.
4
Vi använder [b]ADJob[/b]. [url=http://www.adjob.se]www.adjob.se[/url].
sibert
109
Vi kör med specter, känns enkelt, bra support och eftersom det är webbaserat kan både vi och revisorn arbeta direkt i samma system.
7
redovisningsbyrå som sköter min bokföring använder visma  :)
1
Jag har det senaste året använt SpeedLedger för min bokföring och det har verkligen funkat perfekt, man sparar riktigt mycket tid eftersom banken synkar med bokföringsprogrammet så att man slipper skriva in allt 2 gånger. Även väldigt smidigt att kunna bokföra över nätet så att man kan komma åt programmet överallt.[br][br]Rekommenderar starkt detta program, kolla in www.speedledger.se!
11
Kapitas [url=http://www.kapitas.se]www.kapitas.se[/url][br][br]Fördelar: [br]+ Gratis[br]+ Enkelt och bra design[br]+ Svenskt och skapat för mindre företag.[br]+ Lätt att få hjälpa via tel / chatt eller e-post[br]+ Uppdateras kontinuerligt med nya funktioner.[br]+ Vill man ha någon funktionalitet så är det bara att prata med dem så går det fort att få det implementerat.[br][br]Nackdelar:[br]- Alla funktioner finns inte än, exempelvis faktureringsmodul, dock är den påväg och kommer om en månad ca.[br][br]* Jag jobbar för Kapitas så jag kanske är partisk :) Jag använder dock Kapitas för all bokföring jag gör i mitt företag jag driver, så jag är även en kund till dem..
Kapitas - Gratis bokföringsprogram
[URL=http://www.kapitas.se]www.kapitas.se[/URL]
11
Kör Unicell sedan 3-4 år och just nu funderar jag på att byta. Innan spelade priset roll för mig, men under åren har det förändrats lite. Skulle jag vilja ha bättre översikt, kunna bättre hantera egna faktureringsmaller, konteringsmallar, mm. [br][br]Man har gjort en höjning av serviceavgiften och priskillnaden för support hos t.ex. BLA är enligt mig liten och med BLA kan jag köra flera företag utan att köpa till licenser.[br][br]Sedan är ju supporten, som det nämnts tidigare, ganska sur av sig om man ringer. Man får nästan be om ursäkt för att man ringer. Ganska trött på det också.[br][br]Sedan så skall supportavtalet betalas varje år, utan pauser. Om man väljer att inte betala in något år och vill påbörja betala för supporten/uppdateringar så åker man först på en "straffavgift". Detta finns inte hos många andra leverantörer. Stoppar man upp betalningarna så kan man ta upp de senaste utan att få straffa för det. Dvs. man behöver inte alltid betala uppdateringar varje år, utan kan ibland skjuta upp de med några månader om man inte ser behovet av uppdatering.[br][br]Det finns också fördelar, det är enkelt utan att man behöver kunna debet/kredit, men efter en tid blir man trött och inser att man använder systemet endast för att det var billigt att skaffa det en gång i tiden.
Bazeman
Är helt ny här i forumet och kommer att starta upp ett bolag inom 3 månader.[br][br]Har sökt efter ett program som på ett enkelt sätt kan hantera VMB. Har testat Vismas enkla versioner men det fungerar inte utan måste köpa Administration 500 i så fall.[br][br]Någon som har några andra konkreta förslag på program som klarar VMB? Gärna lättanvända då jag inte har någon bokföringsvana alls.
68
JFS Administration[br]http://www.jfsbokforing.se/[br][br]Programmet lades ned 2008 pga hård konkurrens och bristande lönsamhet, och i och med det släpptes både programmet och källkoden fri under GPL.[br][br]Fördelar:[br]Fungerar under Windows, Mac och Linux[br]Har alla funktioner jag behöver[br]Gratis med fri källkod[br][br]Nackdelar:[br]Kanske inget för nybörjaren
21
Briljant Ekonomisystem[br][br]Det är det mest kompletta bokföringsprogramm jag stött på. Kritikerna kan tycka att det är lite krångligt, men när man väl kan det så har det allt och lite till.
Per Anders Nordin Mitt hobbyprojekt är Bokforingshjalp.org Till vardags arbetar jag på redovisningsbyrån Ekonomipartner Umeå AB
822
48
Vi har startat en undersökning om vilket [url=http://www.foretagande.se/viewpoll/polls/2-vilket-bokfoeringsprogram-anvaender-du.html]bokföringsprogram flest företagare använder. Rösta du med![/url]
7
[url=https://www.zenconomy.se/bokforing/]Zenconomy[/url] använder jag, det är lätt och inte så komplicerat. [attachment=126]dump.png[/attachment]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.