Vad händer med mina inventarier om jag lägger av?

23
Hej!

Jag är egen näringsidkare och har en fråga. När jag gjort inköp till mitt företag ex. en dator, litet varulager. Jag har heller inga skulder att betala.

Vad händer med dessa tillgångar om jag skulle lägga ner företaget?

MVH
2360
37
är det en kort tid kanske SKV inte anser att det är ett företag och gör man det och ingen vist finns. så är det slut. Har du underskott får 70% dras mot inkomst av tjänst.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
23
Nu hajade jag inte alls.[br][br]Jag förklarar mig lite mer utförligt:[br][br]Som exempel:[br][br]Den första januari blir jag egen näringsidkare.[br][br]Jag gör då ett antal jobb och får in lite pengar i kassan.[br][br]Två månader senare köper jag in en dator för pengarna som jag tjänat.[br][br]Efter ytterligare en månad köper jag in ett lager av varor som jag inte säljer.[br][br]Och efter ytterligare en månad bestämmer jag mig för att lägga ner min verksamhet.[br][br]Jag har då:[br][br]En dator som ska skrivas av på fyra år.[br]Ett varulager värt 20 000.[br]Inget i kassan.[br][br]Vad händer med dessa saker? Övergår dem till mina egna tillgångar?[br][br][br][br][br]
2360
37
Inventarie får i år dras med ett halv basbelopp 21.400:- + moms. så du kanske inte behöver skriva av den annat än direkt. har du varulager och inga andra kostnader blir det vinst som du skattar för.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2066
2
Har du bara tillgångar i företaget kommer du göra en vinst när du lägger ner bolaget och får skatta för dessa.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
720
Företaget kan inte läggas ner så länge det har tillgångar kvar. Du får först sälja dessa och sedan lägga ner. Om du säljer till någon extern art eller till dig själv spelar ingen roll när det gäller datoorn, huvudsaken är att du gör det till marknadsvärde. Ett lager av varor måste du ju hitta ett företag som köper, ingen privatperson har ju någon anvädning för varulager.
7
En fråga i samma ämne, om inventarierna som man måste sälja av innan man kan lägga ner:[br][br]Gäller det också alla inventarier som man direktavskrivit (dvs med inköpsvärde under 5000kr)? Dessa är bokförda som "förbrukningsinventarier", det kan vara småsaker som en skruvmejsel och liknande. Måste man värdera alla dessa och sälja innan man kan lägga ner? [br][br]Jag kan tänka mig att det i praktiken blir lite besvärligt att hitta allt som blivit bokfört genom åren.
1324
2
Här gäller nog sunt förnuft. Jag tror inte skatteverket bryr sig om en 3 år gammal skruvmejsel. [br]Och en 4 månaders gammal skruvmejsel är nog också OK. [br][br]Men har man däremot köpt en MASSA det sista året så bör man nog tänka sig för. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.