betala ut lön

23
Hej!



Skulle någon kunna skriva en väldigt föränklad lathund om hur det går till när man betalar ut lön från ensild firma?



Man ansöker ju om att bli arbetsgivare från skatteverket, men sen?



Säg att jag ska betala ut 10 000 kr till någon i lön från min enskilda firma,

Jag betalar in X (32% ? arbetsgivaravgift) kr till skatteverket, sen betalar jag oxå 32% av 10 000 i skatt till skatteverket? och sen det som blir över ca 6800 till löntagarens lönekonto?



Vilka BAS konton är brukligt att använda?

7010 lön

7500 för arbetsgivaravgift

7530 särskild löneskatt



vilka konton och blanketter skall man använda hoss skatteverket? samma som mitt eget skatte konto ?



tacksam för svar
ww.kemikal.org - mitt företag
www.minfirma.nu - bokföring/fakturering för miniföretag
www.openstore.nu - Driv din egen webbshop
www.wiremoves.com - Mitt band!
488
Du är ungefär rätt ute, men skippa BAS-kontot för särskild löneskatt - det avser pensionspremiernas motsvarighet till arbetsgivaravgifter, och har inte med lön att göra. [br] [br]Precis som du tror använder du ditt vanliga skattekonto (gäller enskild firma). [br] [br]Exakta procentsatser för arbetsgivaravgifterna läser du på Skatteverkets blankett. En demo finns på deras hemsida. När du har registrerat dig som arbetsgivare får du en sån blankett varje månad som ska skickas in även om beloppet råkar vara 0 kr vissa månader. [br] [br]Innan dina tilltänkta anställda börjar jobba behöver ni göra upp ifall semesterersättning (12 - 13 % + arbetsgivaravgift) ska tillkomma eller vara inbakad i utbetalt belopp. Om inget annat görs upp har din anställda nämligen rätt att få ut semsterersättning utöver lönen du har betalat. Det gäller även om de bara var tillfälligt anställda. [br] [br]Kom ihåg att anteckna personnumret på alla som du betalar ut lön till. Det behöver du när året är slut, för då ska du skicka in en kontrolluppgift till var och en som har fått lön eller milersättning av dig. Skatteverket ska också ha ett exemplar av varje kontrolluppgift plus en särskild försättsblankett där du skriver hur många kontrolluppgifter du skickar in. [br] [br]Lycka till!
23
tack Karin! [br] [br]okej, det börjar klarna! [br]Men skall både arbetsgivaravgift och skatt betalas till samma konto (mitt skattekonto) och då samma konto som min egen skatt? [br]Och om jag deklarerar 1 gång per år så räknas allt samman i slutet på året och kvittas mot det som jag har på skattekontot ? vinst, arbetsgivaravgifter, skatter osv [br] [br]Kan man bokföra skatt och arbetgivaravgift på samma BAS konto 7500 och sen lönen på 7100
ww.kemikal.org - mitt företag
www.minfirma.nu - bokföring/fakturering för miniföretag
www.openstore.nu - Driv din egen webbshop
www.wiremoves.com - Mitt band!
23
kom hem nu och läste igenom skatteverkets brochyrer och har förstått det nu, allt skall betalas till det egna skattekontot! [br] [br]Vet någon om det finns nånstans enkla formler/program med vilket man kan beräkna skatt och arbetsgivaravgift? Letade på skatte verket men hittade inget konkret.
ww.kemikal.org - mitt företag
www.minfirma.nu - bokföring/fakturering för miniföretag
www.openstore.nu - Driv din egen webbshop
www.wiremoves.com - Mitt band!
488
Procentsatsen för arbetsgivaravgift står på skattedeklarationsblanketten; 32,28 % av bruttolönen. Hur mycket skatt du ska dra kan du hitta i skattetabeller som finns på Skatteverkets hemsida. Ring Skatteverket och be om hjälp om du inte hittar rätt tabell, de är hjälpsamma med sånt. [br] [br]Annars finns det givetvis massor av olika löneprogram att köpa.
23
Japp! tusen tack för hjälpen! [br]Jag tror jag luskade ut det och programmerade ihop en liten räknare! [br] [br]http://www.minfirma.nu/temp/loner.asp [br]Kommer att finnas en mer avancerad så småningom (gratis) på minfirma.nu
ww.kemikal.org - mitt företag
www.minfirma.nu - bokföring/fakturering för miniföretag
www.openstore.nu - Driv din egen webbshop
www.wiremoves.com - Mitt band!
488
Sedär. Du behöver byta till årets rätta procentsats för arbetsgivaravgiften, så blir det mer aktuellt. [br] [br]Skatten måste inte vara 32 % utan kan vara diverse olika procentsatser beroende på hur mycket du tjänar. Men din formel kan ju vara en liten lathund för dig i vardagslivet.
720
Glöm inte att de sociala avgifterna i praktiken bara är 27,28% upp till en total lön på 61.000 i månaden för ett företg och för ett resultat på 15000 i månaden i en enskild firma efter acvsättning för egenavgfter. Skulle tro att de flesta som använder räknaren liggger i det spannet. [br] [br]Sedan beror det ju också på vad man ska använda kalkylatorn till, egn lön eller anställdas. Ska det vara för anställda så tycker jag att det borde finnas med en ruta för "riskfaktorer" som sjuklön, semesterersättning för tid som ej gett lön (ex sjukskrivningar, föräldraledighet). [br] [br]Så som dddddu rräknar så blir också sktten lite fel men det är aldrig till din nackdl i längden. 32% i skatt innebär inte att man betalar just 32% av lönesumman i skatt utan helt enkelt att man läser av tabell 32. I tabellerna finns inbyggda avvägningar för grundavdrag som gör att man inte betalar så mycket i skatt som tabellvärdet anger. Skulle du nu betala in exakt %-tal istället så innebär det bara att den anställde får pengar tillbaka på skatten så som sagt det rättar till sig i slutändan.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.