bokföring av internetinkomster.

5
Hej, Jag driver en hemsida med lite reklam. Viss reklam tillåter incitament vilket betyder att jag får betala mina besökare för att registrera sig på företagets annonser..

Min fråga:

Låt oss säga att jag drar in 2000kr en månad och lagt ut 500kr för att personer ska göra sina registreringar.

Kan jag då räkna 500kr som utgifter? alltså bara skatta för 1500kr?

Jag ska registrera till företagsformen: Enskild firma där man bara skattar för vinsten vad jag förstått🙂

Jag skickar alltid mina pengar via moneybookers till de personer som ska registrera sig. Räcker det att skicka historiken för att deklarera mina utgifter?  :o
5
Har en till fråga.. dem där 500 kr som Jag har som utgifter kan jag väl ta ut skattefritt då och använda privat?
24
Jag är lite konfunderad...[br][br]Om jag förstår det hela rätt så kan vi säga att en person registrerar sig via nån annons och får då 500 kr av dig. Du får 2000 av företaget för att du sett till att personen i fråga registrerade sig.[br][br]Om detta är rätt uppfattat så har du en inkomst på 2000 och utgifter på 500. Således blir din vinst 1500 och denna ska du i teorin skatta på. [br][br]Driver man enskild firma betalar man egenavgifter på ca: 31% och sen kommunal inkomstskatt på den vinst som uppstår i företaget. Sen får man göra schablonavdrag och diverse annat så om dessa 1 500 t.ex. skulle va din enda inkomst/vinst under året blir skatten lika med noll.[br][br]Jag förstår inte riktigt din andra fråga, ta ut 500 kronor som du haft i utgifter skattefritt??? Du har ju 1500 i vinst, och som sagt så länge du inte kommer över grundavdrag och sånt så är ju den vinsten i princip skattefri  :P[br][br]Du kanske har fått någon klarhet i det hela, sen får du komma ihåg att du ska ha underlag för transaktionerna också för redovisningens skull.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.