Måste man ha 1910, 1920 med mera?

20
Hallå!

Nu börjar det dra ihop sig lite här.. Snart dags att köra igång och starta versksamheten och bokföringen!



Min fråga är nu lite om vilka konton jag måste använda.

Jag har ett bankkonto (personkonto, EDIT: Inte samma personkonto som jag använder till mina privata pengar) som jag kommer ha alla firmans pengar på. Inbetalningar till detta kommer ske via bland annat bankgiro överföringar.

Utbetalningar via banköverföringar till ex mitt privat visa-kortskonto för kortbetalningar och via bankgiro/postgiro när fakturor betalas.

Kan jag bokföra alla detta på 1910?

Eller måste jag dela upp det?



Ska väl försöka få tag på nån gratis rådgivning av revisor eller liknande via ett "starta eget center" här (känns som lite hjälpa att ordna en konto plan med mera är behövligt, men själv bokföringen borde jag klara själv sen!).



Hur som helst så skulle jag uppskatta era synpunkter!
488
Du ska ha ett bokföringskonto som motsvarar varje "hög med pengar". Har du ett bankkonto som du använder i firman så ska du ha ett bokföringskonto (t.ex. 1940) till detta. Har du ett postgiro som du använder i firman ska du ha ett bokföringskonto (lämpligen 1920) till det. Har du en kontantkassa som hör till firman ska du ha ett bokföringkonto (normalt 1910) till den. [br] [br]Vitsen med detta är att du ska kunna stämma av bokföringen mot verkligheten. Det betyder att ditt postgiro ska ha samma saldo i verkligheten som i din bokföring, kontantkassan ska innehålla lika mycket pengar i verkligheten som i bokföringen o.s.v. [br] [br]Även allt annat som finns bokfört på dina balanskonton (konton som börjar på 1 och 2) ska kunna stämmas av mot verkligheten. Tex de inventarier du bokför ska finnas i verkligheten; om du har något lån till firman ska det vara lika stort i bokföringen som i verkligheten o.s.v. [br] [br]Jag rekommenderar varmt att du går någon kvällskurs i bokföring eller så, eller åtminstone skaffar en bok och läser. Du lärde dig inte att cykla heller utan att träna ;-) Lycka till!
20
Tackar. [br]Har köpt boken "enskild firma" av björn lunden, stod ock inte mycket om just bokföring i den. [br]Får väl kanske köpa hans andra bok om bokfäring också, men då vill jag ju köpa den på firman. Borde väl vara okej!? [br] [br]Ska ta kontakt med "starta eget" rådgivningen här i stan, och se vad som erbjuds! [br] [br] [br]En kortis till bara. [br]Om jag köper något i en affär och betalar med mitt visa-kort. Kan jag då föraöver pengar från firmans konto till mitt när jag kommer hem och bokföra köpet på detta konto? [br]Har läst att man kan bokföra det som egen insättning, men jag vill helst låta bli att göra en massa små egena insättningar i firman.
26
Varför inte fixa ett eget kort som är kopplat till företagaets konto?
20
Känns onödigt då jag mycket sällan kommer att använda det. [br]Lösningen kommer bara att användas då jag exemeplvis måste köpa in något akut i en lokal affär
720
[quote="sir_erken"]Tackar. [br]Har läst att man kan bokföra det som egen insättning, men jag vill helst låta bli att göra en massa små egena insättningar i firman.[/quote] [br] [br]Varför???
20
Kan man ju fråga sig... [br]Tänkte göra en stor insättning i firman och sedan låta den klara sig på detta. [br] [br]Kanske inte är nödvändigt. [br] [br]Om jag gör det som egen insättning kan jag då direkt bokföra det mellan kontot för egen insättning, kontot för inventarier samt moms kontot, eller måste jag gör det via kassa kontot? [br] [br](bok beställd)
488
Betalar du med dina "privata" pengar (alltså inte via något bankkonto som du bokför i firman) blir det utmärkt att bokföra just så som du skrev: [br] [br]Kredit egna uttag 2018 [br]Debet moms 2640 [br]Debet vad-det-nu-är-du-har-köpt [br] [br]Du ska inte bokföra det via kassakontot (1910) om kontantkassan inte har varit inblandat i verkligheten.
20
Då vet jag! [br]Tackar så mycket Karin! [br]Jobbar du med sånt här? Hur som helst så är det väldigt snällt att hjälpa oss stackare som håller på och lär oss! [br] [br]Hade gärna anlitat dig för en lite uppstartshjälp om du bott lite närmare!!
488
Tack för dina vänliga ord!
589
1
Till en ny företagare som ska sköta bokföringen själv rekommenderar jag boken Redovisa Rätt. Kommer ut varje år, men fullt så ofta behöver man inte uppdatera den. Väl värd pengarna (inte bara för de som är nya på bokföringsområdet).

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.