köpa en begagnad bil på företaget

45
Jag har som fundering att köpa en Begagnad bil av en privatperson.
Det är en Volvo V70 - 04, självklart kan jag inte dra momsen, men hur bokför man detta?
Är detta tillåtet i ett Aktiebolag? och i så fall hur gör jag? =)

www.c4media.se
Internet - E-handel - Design
45
Efter lite googlande hittade jag en sida som verkar väldigt givande. [br]Där kunde jag också hitta hur man skriver verifikatet..

http://www.bokforingstips.se/Tillgangar/inkop_bil.htm
www.c4media.se
Internet - E-handel - Design
1165
Det är inga problem med att köpa den och bokföra det, men det är ingen vidare affär att ha en 5-6 år gammal bil som förmånsbil. Besväret man får är att övertyga Skatteverket om att den inte används av dig privat och därför inte skall beskattas som förmånsbil. Det kan gå om man äger en egen bil privat och har en oklanderlig och oantastligt förd körjournal för företagets bil. [br][br]Ett bättre sätt, rent ekonomiskt, brukar vara att använda egen bil för kortare resor med skattefri milersättning, och skall man resa längre så hyr företaget bil för den resan. Det är relativt billigt att hyra en bil 1-2 dygn med fria mil om man behöver åka Skåne - Stockholm tur och retur t.ex.
2360
37
Jodå det finns bilar med avdragbar moms så kallader20-30 beteckning vilket betyder att man har ett lastflak som är 140 cm?  I de kan man sitta upptill 5 kanske några mod. även 6 personer. Har dessa tidigare sålt som företagsbil har man avdragsrätt för moms samt naturligtvis även nya. Men myndigheter och bilar är ett säskilt kapitel. Där har man sagt att max 10 resor om 100 mil. ex 9 resor a 1 mil och en resa med 91 mil=100 mil. Räkna det är otroligt dyrt att köra företagsbil privat. En enkel rolls är inte så mycket dyrare än vanlig bil. Men privat bil som du använder i företaget ger dig lite över, allt förlite tycker jag det borde vara det 3dubbla för att täcka upp verklig kostnad i de allra flesta fall.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.