Avdrag för utbildning, Hur?

12
Hej!!

Det är så att jag kommer studera på distans för att starta eget inom mitt yrke (elinstallatör)

Har sedan tidigare en FA-skatt som jag ej andvänt på några år.

Fråga?

Utbildningen kostar 40000kr som jag lånar på mig privat, kan jag i efterhand lägga in den i firman för att dra av när jag är igång med mitt egna?

Bör fakturan vara skrivet på firmanamnet jag ska ha eller kan den stå i mitt namn?

Mvh/nick


1324
2
Vad jag förstått så gör Skatteverket skillnad på olika typer av utbildning. [br][br]Om du nu utbildar dig till elektriker från att tidigare inte varit detta är kostnaden inte avdragsgill. Om det vore avdragsgillt så skulle ju varenda student dra av sin utbildning om dom startar eget efter högskolan. [br][br]Om du däremot jobbar som elektriker och det har kommit ett antal nya produkter som du måste utbilda dig på för att behålla kunder är det avdragsgillt. [br][br]Hans
12
Jag är utbildad elinstallatör med 3 årigt gymnasium, har nu varigt anställd i 11år och vill bli egen inom det.[br][br]Men för att få vara egen och få stå för alla jobb så måste jag vidareutbilda mig med allmän behörighet. Annars får jag inte starta eget.
1324
2
Den är nog inte avdragsgill . Tyvärr. [br][br]Men kolla med skatteverket[br][br]Hans[br]
2360
37
Om du startar företaget inom el och sedan går kursen för att utöka dina möjligheter, det ska inte vara så att du får bättre betalt utan endast att du får mer behörighet då borde det gå. Under alla omständighete bör du ta kostnaden på företaget på företaget. Det ända som kan hända är att du inte får kostnaden godkänd vilket bör överklagas, men det är som Hans säger det är en mycket smal gränsdragning som ibland går mot det absurda. Själv fick andra nämndemän lugna ner mig på ett sådant sammanträde i företagsskattenämnd för ett antal år sedan.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
12
Ok tack för er hjälp.[br][br]Den f-skatt jag har står ju i mitt namn, ska jag registrera ett firma namn för den innan jag får fakturan från utbildningsföretaget?[br][br]Tack så mycket

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.