Omedlebart avdrag för inventarier upp till 21 400kr

Jag vill ha lite hjälp av er experter.
Vi är ett litet företag. Vår revisor vill nu (fr.o.m 1 jan, 2009) att vi gör direktavdrag för alla inventarierinköp mindre än 21 400kr enligt

Skatteutskottets betänkande SkU 2008/09:34 och proposition 2008/09:129

Det går jättebra för vårt företag. Vi vill köpa in flera nya servrar mm . Men att direkt skriva av allting år ett kommer att påverka resultatet

lite för mycket kanske. 
Trots att vi har gott om pengar på banken är det bättre att hyra kanske?

----------------
Revisorns svar:
Generellt kan jag säga att direktavdrag upp till 21 400 kr är frivilligt, dock vill vi att ni göra direktavdrag så mycket som möjligt för att på

så sätt inte ha kostnaderna utspridda över flera år. Reglerna för direktavdrag upp till 21 400 kr tar ej hänsyn till hur lång ekonomisk livstid

som en inventarie kan tänkas ha. Ur en revisors synvinkel är det alltid bättre att ha så lite poster i balansräkningen som möjligt, oftast är det

så att ju fler och högre poster man har desto högre risk finns det i balansräkningen.

1) Ert tidigare inköp av laptop (9000kr + moms) samt server (21000kr ) flytta till direktavdrag från konto 1250.
2) Inköp av ytterligare servrar - göra direktavdrag så länge beloppen per styck ligger under 21 400 kr.
3) När det gäller periodisering av intäkterna så ber jag att få återkomma när jag närmare har konsulterat med mitt nätverk.

(jo idag måste vi periodisera intäkter mer än 5000kr fram till nästa år, men utgifter upp till 21 400kr ska skrivas av direkt - känns orättvist)


Mvh

Mark Kent
2360
37
Summan  är exkl. moms .[br][br]Orättvist, Ja.[br][br]Självklart ska ni dra av så mycket som möjligt, klok revisor. är det AB så är det lite känsligare om det går under halva aktiekapitalet, då måste man upprätta kontrollbalansräkning. men firma går det alldeles utmärkt med underskott. om det varar för länge kanske skv ställer frågor.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Ok Tack. Vi är AB.[br]Ingen risk att vi går under halva aktiekapitalet heller.[br]Så kanske är har vår revisorn helt rätt.[br]Känns dock bättre att visa upp så bra resultat som möjligt (eftersom vi har märkt att några av våra presumtiva kunder kollar nu i krisitiden! - aldrig varit så tidigare)
1165
Klart att det kanske känns "dumt" att sänka resultatet för mycket, men det känns ju inte som att det är några enorma belopp egentligen som det handlar om.[br][br]Jag tycker regelverket är bra, för handen på hjärtat, vad är en server för 15 papp värd om 18 månader? Eller en bärbar dator? Jag har sett många balansräkningar där tillgångarna bestått av kontorsmöbler och värdelösa datorer. [br][br]När man dessutom slipper hålla ordning på en massa avskrivningar är mycket vunnet i administrationen som inte skall förringas. På min förra arbetsplats hade vi en inventarieförteckning med närmare 1000 olika saker som månadsvis skrevs av på allt mellan 3 och 10 år. Alltid en massa bök om någonting skulle bytas eller uppgraderas i förtid.
18
du kan göra omedelbart avdrag:[br]  om livslängden på varan är höst tre år[br]eller[br]  om inventarier har ett värde på högst 5000kr exkl. moms
2066
2
[quote author=albatros link=topic=5688.msg28238#msg28238 date=1253999345][br][...]   om inventarier har ett värde på högst 5000kr exkl. moms[br][/quote][br][br]Numera ett halv basbelopp (21400), som redan konstaterats i tråden.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2066
2
[quote [email protected] link=topic=5688.msg27560#msg27560 date=1250441771][br]Det går jättebra för vårt företag. Vi vill köpa in flera nya servrar mm . Men att direkt skriva av allting år ett kommer att påverka resultatet [br][...][br]2) Inköp av ytterligare servrar - göra direktavdrag så länge beloppen per styck ligger under 21 400 kr.[br][/quote][br][br]Hmm, om du köper in 10 st servrar för 20000/st räknas det som en investering på 200000 oavsett vad de skulle kostat om du köpt dem en och en. Det är i alla fall min uppfattning.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
720
[quote [email protected] link=topic=5688.msg27560#msg27560 date=1250441771][br]Revisorns svar:[br]Generellt kan jag säga att direktavdrag upp till 21 400 kr är frivilligt, dock vill vi att ni göra direktavdrag så mycket som möjligt för att på så sätt inte ha kostnaderna utspridda över flera år. Reglerna för direktavdrag upp till 21 400 kr tar ej hänsyn till hur lång ekonomisk livstid som en inventarie kan tänkas ha. Ur en revisors synvinkel är det alltid bättre att ha så lite poster i balansräkningen som möjligt, oftast är det så att ju fler och högre poster man har desto högre risk finns det i balansräkningen.[br][br]1) Ert tidigare inköp av laptop (9000kr + moms) samt server (21000kr ) flytta till direktavdrag från konto 1250.[br]2) Inköp av ytterligare servrar - göra direktavdrag så länge beloppen per styck ligger under 21 400 kr.[br]3) När det gäller periodisering av intäkterna så ber jag att få återkomma när jag närmare har konsulterat med mitt nätverk.[br][br](jo idag måste vi periodisera intäkter mer än 5000kr fram till nästa år, men utgifter upp till 21 400kr ska skrivas av direkt - känns orättvist) [br][br][/quote][br][br]Känns väl sådär med en revisor som måste konsultera sitt nätverk för att ta reda på hur ni ska periodisera intäkterna. Det finns faktiskt rätt stora möjligheter där beroende lite på hur ni jobbar. Jobbar ni på löpande räkning eller på fastpris? Tar ni betalt i förskott eller efterskott? Vill ni redovisa så högt resultat som möjligt eller så lågt som möjligt? När man vet svaren på detta så är det bara att plocka det alternativ som ger vad ni vill ha[br]1 löpande intäkter redovisade enligt huvudreglel eller alternativregel[br]2 pågående arbete redovisade med succesiv vinstavlyftning eller ej[br][br]I övrigt stämmer Jonathans resomemang, en server är en server för 20.000 men 10 servrar är en samlad investering och kostar 200.000 och ska skrivas av.[br][br]Dessutom, så länge ni håller er inom lagen så är det inte revison utan ni som bestämmer hur årsredovisningen ska se ut. [br]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.